Transportmanagement.be

Transport Management 68 (03/2012)

 06/03/2012  Yannick Haesevoets  

EDITO

Zet alle automobilisten in een vrachtwagen!

Wat we onze noorderburen moeten nageven, is dat ze – naast een soms eerder storende assertiviteit – vaak een zekere creativiteit aan de dag weten te leggen, gekoppeld aan een goeie dosis gezond verstand. Onlangs botste ik nog op twee voorbeelden die dat perfect kunnen illustreren.

TLN (Transport en Logistiek Nederland) stelde voor dat iedere kandidaat-autobestuurder een uurtje achter het stuur van een  vrachtwagen kruipt. Doel van dit voorstel is om automobilisten bewust te maken van de beperkingen en de limieten (met name op vlak van visibiliteit) waar zo’n wegreus mee kampt. Meer nog : de nederlandse transportsector is zelfs bereid om deze praktijkles te financieren. Daar kunnen wij als belgen alleen maar onze hoed voor afnemen…

Een ander voorbeeld van het gezond verstand dat boven de moerdijk regeert: als de transporteurs nog actief gebruik willen maken van de politiediensten, zullen ze moeten aantonen dat ze een preventief beleid voeren tegen criminaliteit. Als dit niet het geval is, zullen hun dossiers niet langer als prioritair behandeld worden. En vermits de nederlanders altijd pragmatisch tewerk gaan, hebben ze al een aantal richtlijnen opgelijst die gerespecteerd moeten worden om van de voorkeursbehandeling te kunnen genieten. Aandachtspunten zijn onder meer een strenge selectie van het personeel (kwestie van de kat niet bij de melk te zetten) of nog de verplichting om ‘s nachts gebruik te maken van een beveiligde vrachtwagenparking. Dit legt natuurlijk een bijkomend gewicht op de schouders van de vervoerders, maar er bestaan nu eenmaal geen 36 oplossingen om het criminaliteitsprobleem in de sector aan te pakken.

Om af te sluiten, wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om de (weder-)geboorte van uw favoriete informatiebron aan te kondigen. Op het programma staat natuurlijk de meest recente actualiteit uit de sector, en dat zowel via nieuwsberichten als via videofragmenten. als specialisten terzake – TRANSPORTMEDIA is ook de producent van de programma’s TRANSPORT.TV en LOGISTICS.TV op Kanaal Z – wilden we een echte meerwaarde bieden via een crossmediale aanpak. Het nieuws heet van de naald verneemt u ook via onze twitter-account (@tm_be), dus aarzel niet om ons ook via dat sociale netwerk te volgen!

Veel leesplezier, zowel in dit magazine als op onze nieuwe website!