LOGISTICS Management 36 (12/2015)

Belgische KMO’s verlekkerd op export en e-commerce!

UPS heeft zopas een zeer interessante studie uitgevoerd bij 10.000 KMO’s uit 7 Europese landen (Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen en het Verenigd Koninkrijk). In het onderzoek werd gepeild naar de prestaties van de bedrijven op het vlak van export, met speciale aandacht voor het gedeelte dat via onlineverkoop werd gerealiseerd. De resultaten zijn vooral heel bemoedigend voor de Belgen. Van alle betrokken landen, behoorden de Belgische KMO’s tot de meest optimistische: 42% verwacht zich aan een stijging van het exportvolume in de loop van de komende 12 maanden. En er is nog goed nieuws: België kende de sterkste groei op het vlak van e-commerce. Hierbij gaat het om een achtvoud in vergelijking met vorig jaar. Indien we deze groei uitdrukken in cijfers, komt het erop neer dat 52% van de KMO’s gebruik maakt van het internet om de producten aan de man te brengen. Het leeuwendeel van de transacties van onze KMO’s speelt zich af in een B2B-omgeving. 82% van het exportvolume is bestemd voor bedrijven, terwijl dit aandeel in Duitsland op 61% ligt. Het is met andere woorden duidelijk dat het groeipotentieel van onze Belgische ondernemingen eerder in de B2C-markt moet gezocht worden. Toch is er een keerzijde aan dit positieve verhaal: onze KMO’s zijn nog altijd te passief. Het is vooral op vraag van de klanten dat ze de stap richting het buitenland zetten. Deze klanten zijn voornamelijk bekommerd over de fysieke veiligheid van hun zendingen. En zo kunnen we opnieuw op een positieve noot eindigen. Deze veiligheidsproblematiek is namelijk een kolfje naar de hand van iedere volwaardige logistieke partner! Christophe Duckers, Redactiedirecteur.

Recente publicaties

Truck & Business 287 – Magabook #01 (maart 2024)

Een wit blad … Momenteel heeft u de eerste editie van een gloednieuwe Truck & Business in handen. U zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben dat het geen magazine meer is! Truck & Business is namelijk een ‘magabook’ geworden, meer bepaald een stevige brok informatie in combinatie met de creativiteit van een boek. Dit nieuwe […]

VAN Management 123 (februari-maart 2024)

Vooraf 67.549 inschrijvingen, dat was de VANoogst van 2023. Een mooi resultaat, met zo’n 20% meer inschrijvingen dan in 2022 en pal op het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Maar één ding mogen we niet vergeten: dat de inschrijvingen van vorig jaar voor een stuk te danken zijn aan afleveringen die de voorgaande jaren […]

TRANSPORT Management 123 (februari-maart 2024)

Soms ontbreekt er maar één persoon, en lijkt de hele sector ontvolkt Dit vers van Lamartine weerspiegelt mijn gevoel bij het plotse overlijden van onze medewerker (journalist en vertaler) Hendrik De Spiegelaere (67). Na 35 jaar professioneel te hebben samengewerkt, zonder het minste meningsverschil, kom ik de eenvoudige vaststelling dat een prachtige, trouwe, plichtsbewuste en […]

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo