Transportmanagement.be

LOGISTICS Management 34 (07/2015)

 27/07/2015  Yannick Haesevoets  

Ultimo Kilometro

De wielerliefhebbers onder jullie zullen het ongetwijfeld met mij eens zijn: 95 procent van een etappe kan je gerust samenvatten als een hoopje gerommel in de marge. Alles wordt namelijk beslist in de laatste rechte lijn. Dat scenario geldt ook voor de logistiek, waar – net als in een zoveelste slaapwekkende editie van Milaan-San Remo – de echte toppers pas uit het zadel komen wanneer het peloton de rode vod ziet wapperen en Renaat Schotte ‘Ultimo Kilometro!’ door de micro heeft geschald. Ik heb het natuurlijk over de last mile-specialisten, die er via slimme stromenbundeling in slagen om goederen in onze alsmaar drukkere stadscentra af te leveren. Exact op tijd, en bovendien dodelijk efficiënt. Denk aan de ultieme jump van Mark Cavendish… maar dan op een cargofiets. Verderop in dit magazine leest u alles over de last mile-logistiek, een discipline waarin wij Belgen – en dan heb ik het eerder over CityDepot en Bubble Post dan over Tornado Tom – het peloton aanvoeren.

Terug naar het gerommel nu, want terwijl bij de verladers de last mile veelvuldig over de tongen blijft rollen, wordt er in de transportsector sinds enkele maanden alleen nog gepraat over kilometers. Dat gerommel zagen we trouwens van… mijlenver aankomen, want als de Belgische vervoerders de kilometerheffing op 1 april 2016 zonder enige flankerende maatregelen moeten slikken, zou de ultimo kilometro voor een heel aantal transporteurs wel eens erg nabij kunnen zijn.

Kristof Winckelmans,
Hoofdredacteur.