Transportmanagement.be

Logistics Management 25 (04/2013)

 30/04/2013  Yannick Haesevoets  

Wie het schoentje (niet) past…

Kent u de Duitse webshop Zalando? Ik vermoed van wel. De online schoenengigant maakte pas vorig jaar zijn virtuele intrede in ons land, maar zette de klassieke retailers genre Brantano en Torfs quasi meteen een serieuze hak (hebt u ‘m?). De snoeiharde groei van Zalando was zelfs de rechtstreekse aanleiding voor beide bedrijven om zelf ook de kaart van e-commerce te trekken. En om in één adem een aantal fysieke winkels te sluiten, in het geval van Brantano. Niet dat ik een fashionista van het zuiverste water ben, maar hoor je een schoen niet te passen voor je hem koopt? De online klant – die zich volgens recente cijfers in sneltempo aan het vermenigvuldigen is – ligt er blijkbaar niet echt wakker van. Waarom zou hij ook: wie het schoentje niet past, stuurt hem immers gratis terug. Zalando mag dan wel schoenen verkopen, met de term ecologische voetafdruk zijn ze daar toch nog niet helemaal vertrouwd…

Bovendien nemen ze het in het Duitse distributiecentrum van Zalando ook niet al te nauw met de arbeidswetgeving. Dat beweert althans de Nederlandse onderzoeksjournalist Allard Van Gent, die in 2011 als interimarbeider aan de slag ging in het distributiecentrum van Großbeeren. Het portret dat hij schetst van het Zalando in kinderschoenen oogt allesbehalve fraai. “Het zijn veelal Polen die in het Zalando-magazijn werken, en dat voor een Duits hongerloon van zeven euro bruto per uur. Her en der lopen er ‘zwarte raven’ rond om de arbeiders te controleren, te intimideren en te vernederen”, getuigt de Nederlander. Verontrustende kanttekening: Zalando is inmiddels het snelst groeiende onlinebedrijf van Europa. Volgens een officiële reactie bij Zalando “is er ondertussen wel veel veranderd”. Straks toch maar eens stoppen bij Brantano.