EDITO
Economisch interbellum 2011 was over de hele lijn best wel een goed jaar voor LOGISTICS Management, zowel op redactioneel als op commercieel vlak. Een goed verstaander leidt daaruit af dat a) er veel nieuws te rapen viel in de logistieke sector en b) de adverteerders over voldoende reclamebudgetten beschikten om hun nieuwigheden via de vakpers wereldkundig te maken. Volgens een ongeschreven wet in de media betekent dat ook dat onze lezers relatief goed geboerd hebben in 2011, met dank aan de – weliswaar ingrijpende – besparingsmaatregelen die jullie de voorbije jaren hebben getroffen. Alle optimisme ten spijt ging vorig jaar 1 bedrijf op 84 op de fles, een uiterst alarmerend cijfer. Vooral in de horeca ging het er ongemeen hard aan toe, maar ook de transportsector zit al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen. Logistieke dienstverleners bleven door de bank genomen buiten schot, vermits de goederenvolumes op de keper beschouwd nauwelijks moesten onderdoen voor die van recordjaar 2008. Met dank aan een uitstekend eerste semester, want in het najaar was het vet alweer van de soep. Een definitieve wapenstilstand lijkt nog lang niet aan de orde, gezien de torenhoge – hier past slechts één woord – belasting die het bedrijfsleven de komende jaren zal moeten torsen. Transporteurs maken zich op voor een nieuwe turbulente periode, terwijl het water bij sommigen al langer aan de lippen staat. Dalende goederenvolumes en een krimpend consumentenvertrouwen doen ook de logistieke dienstverleners weifelen, waardoor ook het woord ‘investering’ bij de meesten weer naar de achtergrond verschuift. Over een gunstig gesternte kunnen we het dit jaar dus niet hebben, maar toch willen we als vakblad graag op de barricaden gaan staan voor een positieve mentaliteit. Of om het met een toepasselijke spreuk te zeggen: de pessimist blijft bij de pakken zitten, de optimist heeft ze al lang bezorgd…