Transportmanagement.be

Logistics Management 20 (12/2011)

 10/01/2012  Redactie  

EDITO

De 3PL zeepbel

Goed nieuws voor de logistieke dienstverleners: uit onderzoek van Capgemini Consulting blijkt dat het gebruik van 3PL-diensten wereldwijd toeneemt. Vooral in de BRIC-landen is een duidelijke groei zichtbaar. Verladers waarderen daarbij vooral de expertise op vlak van regelgeving en de optimalisatie van hun goederenstromen. Kortom: ze vinden bij de logistieke dienstverleners de schat die ‘added value’ heet. Toch is er ook minder goed nieuws voor de 3PLers uit onze contreien.

Toegegeven, ook wij schrokken ons een hoedje toen Walter Goossens, Head of Industrial Leasing bij Jones Lang Lasalle, ons langs de neus weg vertelde dat er bij de verladers een duidelijke trend naar logistieke insourcing waar te nemen valt. “Om de efficiëntie te verhogen”, zo voegde Goossens er nog aan toe. Nadat we even de wenkbrauwen gefronst hadden – wordt een 3PL-er niet net onder de arm genomen om de efficiëntie te verhogen? – wilden we daar toch het fijne van weten. Een logistieke dienstverlener hoort aan het einde van de rit zowel op operationeel als op financieel vlak de beste keuze te zijn. En dat bleek dus niet altijd het geval, toen een aantal Belgische bedrijven hun eindafrekening maakten. Hallo, Capgemini? “Het is van vitaal belang dat 3PL-ers en verladers nauw samenwerken en dat 3PL-ers innovatief blijven door echt toegevoegde waarde te bieden aan verladers en te helpen deze tendens te keren”, zo klinkt het daar.

Stellen dat het hele 3PL-verhaal een grote zeepbel is, zou ons meer dan een brug te ver leiden. Het staat buiten kijf dat er voor de logistieke dienstverlener een hoofdrol is weggelegd in de optimalisatie van de goederenstroom. Maar wie applaus wil oogsten aan het eind van de voorstelling, moet meer doen dan alleen zijn tekst kennen.