Transportmanagement.be

LOGISTICS Management (09/2014)

 18/09/2014  Yannick Haesevoets  

Gebakken peren

Onze nationale media zijn het erover eens: Europa dreigt de economische sancties tegen Rusland als een boemerang terug in het gezicht te krijgen, nu Rusland zélf de import van bepaalde grondstoffen, voedings- en landbouwproducten heeft stilgelegd. De oplossing voor het economisch gehannes tussen Barack, Vladimir en onze eigenste Herman? Met z’n allen wekelijks twee extra peren eten en massaal onze ‘peerfies’ delen op Twitter, natuurlijk. Anders gaat de Belgische fruitsector een wel heel lastig najaar tegemoet. Wat blijkt nu? Sinds de oproep is de verkoop van peren in ons land zowaar verdubbeld, en draaien de fruitveilingen overuren. Driewerf hoera bij de perenboeren, maar laten we toch maar even uitzoomen.

Wanneer iedereen de peerfies weer vergeten is – op het moment dat u dit leest allicht – liggen de kaarten opnieuw helemaal anders. Zowat de helft van de Belgische peren gaat naar Rusland, goed voor een bedrag van bijna 100 miljoen euro. Daarna volgt varkensvlees, met een rechtstreekse uitvoer van zo’n 30.000 ton, goed voor bijna 50 miljoen euro. Bovendien wordt in heel het perenverhaal de logistieke sector (wie brengt al die peren anders naar Rusland?) systematisch over het hoofd gezien. ING Nederland berekende dat de Rusland-boycot de Nederlandse transportsector tot 2.000 banen kan kosten, terwijl in andere sectoren nog eens 8.000 jobs op de helling komen te staan. Hoe groot de economische schade in ons land is, zal dan nog moeten blijken. In Rusland zelf is de economie door het handelsembargo ondertussen volledig stilgevallen. Of hoe het politieke getouwtrek toch alleen maar verliezers oplevert. Moeten er nog peren zijn?

kristof.winckelmans@transportmedia.be