Transportmanagement.be

Kraanschip is mogelijke oplossing voor containertransport via binnenvaart

 30/05/2008  Claude Yvens  News Logistics, Contract Logistics

Een compact containerkraanschip. Dat is misschien de oplossing om containers via de binnenvaart te vervoeren. Op vraag van nv De Scheepvaart en Waterwegen & Zeekanaal, het Vlaams Instituut voor de Logistiek en de Nederlandse scheepsbouwer Mercurius Scheepvaart werd door Buck Consultants International een haalbaarheidsstudie uitgevoerd.

Daaruit blijkt dat de inzet van een klein kraanschip op de Vlaamse binnenwateren commercieel een haalbare kaart is. Er werd uitgegaan van een schip van 1.350 ton, dat 72 containers (van 20 voet) kan herbergen. Dat zou 17 containers per uur kunnen laden of lossen.

Het grote voordeel van een dergelijk zelfladend en -lossend binnenvaartschip, is dat de watergebonden bedrijven niet hoeven te investeren in dure los- en laadapparatuur voor containers.

Maar ook het milieu vaart er wel bij omdat het vrachtverkeer ontlast wordt en de CO2-uitstoot beperkt wordt.

De partners van ‘Kraanschip Vlaanderen’ gaan nu een business-plan opstellen. Als de kosten-batenanalyse positief is, wordt bekeken hoe het kraanschip concreet in de Vlaamse markt wordt gezet. (SP)

Tagged With: Kraanschip