Transportmanagement.be

Knauf onderzoekt rendabiliteit binnenvaart tussen Wielsbeke en Brussel

 29/11/2017  Philippe Van Dooren  News Logistics, Multimodaal
Knauf onderzoekt rendabiliteit binnenvaart tussen Wielsbeke en Brussel

Knauf is met een pilootproject gestart om de rendabiliteit te onderzoeken van palletvervoer over water tussen de fabriek in Wielsbeke (Kortrijk) en Brussel. In dat kader vervoerde het binnenvaartbedrijf Shipit, nu al twee ladingen palletten gipsblokken die bestemd waren voor de bouwsite van Canal Wharf. Dat is een nieuw appartementencomplex dat Valens op een steenworp bouwt van de Akenkaai, langs het Becodok in de haven van Brussel bouwt.

Het binnenschip ‘Oorderdam’, dat met een eigen laad- en loskraan is uitgerust, voerde al twee trajecten uit. In de komende maanden worden nog eens drie transporten georganiseerd. Het project onderzoekt de rendabiliteit van palletvervoer per binnenvaart als ecologisch alternatief voor het wegvervoer. “Ter vergelijking, een schip met een laadvermogen van 1.200 ton komt overeen met 50 vrachtwagens op de weg”, zegt Antoon Desmet, head Internal Sales & Logistics bij Knauf-Isolava.

In België liggen de belangrijkste productiesites van Knauf strategisch langs waterwegen: die in Engis bij Luik aan de Maas, en die in Wielsbeke langs het kanaal Roeselare-Leie. Vorig jaar vervoerde de groep 422.290 ton via de binnenvaart. Deze 325 transporten vervingen 14.000 vrachtwagens. Het ging vooral om halfafgewerkte producten en ruwe materialen. Het vervoer van gepallettiseerde ladingen is moeilijker te organiseren. De ‘Oorderdam’, een schip dat hiervoor gemaakt is, vaart al regelmatig voor Knauf, onder andere tussen Wielsbeke, Utrecht en Engis. Dan bestaat de landing uit palletten met zakken gipspoeder. Nu wordt dus ook het vervoer van gipsblokken uitgeprobeerd.

Een artikel over de strategie van Knauf inzake de binnenvaart verscheen eerder dit jaar in het magazine Link2Logistics Management nummer 42.