Transportmanagement.be

Kippers : Bulkvolumes in stortgoederen

 24/11/2014  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Kippers : Bulkvolumes in stortgoederen

Als er één voertuig typisch is voor de bouwwereld is het wel de kipper. Ook in deze branche heeft de high-tech toegeslagen met lichtgewicht materialen, een veiliger handeling, grotere volumes en efficiëntere transporten als gevolg.

Kippers worden geleverd als opbouw voor truckchassis en als opbouw voor aanhangwagens en opleggers. Bij het kippen kunnen de achterkant of de zijwanden geopend worden om de lading te lossen. De eenvoudigste en nog meest gebruikelijke oplossing is de achteroverkipper. Waar vroeger nog handkracht nodig was voor het kippen gebeurt dat nu met moderne elektrisch/hydraulische (kleine kippers) of pneumatisch/hydraulische installaties. Die worden aangedreven via een PTO op het motorvoertuig.

Veiligheid

De constructeurs van kippers besteden steeds meer aandacht aan de veiligheid. Zo wordt het kippen door veiligheidsventielen verhinderd als de lading niet evenredig verdeeld is, als de kipper zich niet op een egaal oppervlak bevindt of wanneer de hoek tussen de kipoplegger en de trekker te groot is. Ook het openen en (goed) sluiten van de achterklep of –deuren wordt elektronisch bewaakt.

Door het blokkeren van de ophanging wordt bovendien een stabieler kipplatform gecreëerd. Voor een grotere stabiliteit worden bijvoorbeeld halfronde kipbakken ook vaak verzonken in het chassis gemonteerd en wordt er gekozen voor een zo groot mogelijke spoorbreedte. Om de lading gemakkelijker te lossen kiest men ook voor een conische vorm van de laadbak.

Materialen

Afhankelijk van de inzet wordt bij kippers gekozen voor staal, aluminium of een mix van beide. Aluminium zorgt voor een lager eigengewicht en dus een hoger laadvermogen, maar is niet zo goed bestand tegen sterk slijtende ladingen als puin, rotsblokken en dergelijke. Vandaar dat soms aluminium chassis gecombineerd worden met stalen bakken of de kipbak uit een gemengde oplossing bestaat van staal en aluminium. Slechts weinig bedrijven gaan verder met kunststof, zoals Roelofs in Nederland. Wel worden soms speciale kunststof slijtlagen toegepast in de kipbak.

Alternatieven

Steeds meer worden voor het transport van bouwmaterialen ook alternatieven gebruikt, zoals opleggers met een bewegende laadvloer en opleggers met een verschuivend kopstuk om de lading uit de laadruimte te duwen, naast afzetbakken en containers. Het voordeel van de eerste categorie van deze voertuigen is vooral dat ze ook binnen een beperkte ruimte (hoogte) hun lading kunnen lossen. Een ander voordeel is dat deze opleggers ook voor andere ladingen dan stortgoed kunnen ingezet worden.

Een recent product op dat vlak is de oplegger van Ram Trailer. De Hydraulic Ram Trailer is vervaardigd uit één stuk staalplaat Hardox 450 zonder lasnaden. Hierdoor is deze kas van het type zelfdragend. Door de zelfdragende uitvoering wordt een chassis bij deze oplegger overbodig. De oplegger is dus 200 mm lager dan een traditionele kipoplegger, wat het laden aanzienlijk vergemakkelijkt. De lading wordt horizontaal uitgeduwd door middel van een hydraulisch aangedreven schot.

Document PDF

Tagged With: Kippersbulkvolumesstortgoederen