Transportmanagement.be

Kanaal Bossuit-Kortrijk stap dichterbij dankzij speciale procedure

 08/09/2017  Philippe Van Dooren  News Logistics, Multimodaal
Kanaal Bossuit-Kortrijk stap dichterbij dankzij speciale procedure

De Vlaamse regering heeft een speciale procedure opgestart om het kanaal Bossuit-Kortrijk te verbreden of om te leiden, zodat grotere binnenschepen er kunnen varen. Het kanaal is een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding.

Het kanaal Bossuit-Kortrijk verbindt de Schelde met de Leie. Het is al grotendeels gemoderniseerd. Het eerste stuk van het kanaal, tussen Bossuit en het industriegebied Kortrijk-Harelbeke, is 15 km lang. Dat gedeelte is in de jaren ’70 aangepast, waardoor het toegankelijk werd voor schepen tot 1.350 ton. Het laatste stuk, vanaf het industriegebied Kortrijk-Harelbeke tot de Leie in Kortrijk, werd toen niet aangepast. Bijgevolg is er daar een vernauwing. Over een lengte van een halve kilometer is het kanaal alleen toegankelijk voor pleziervaart en kleine schepen tot 300 ton.

De schippers van grotere schepen moeten noodgedwongen via Gent en de Boven-Schelde varen: een omweg die kan oplopen tot wel 138 kilometer. Als het kanaal Bossuit-Kortrijk uitgebouwd wordt, kan het doorgroeien tot een cruciale schakel in de toekomstige Seine-Scheldeverbinding.

Het dossier ligt al jaren in het slop.  De Vlaamse Regering heeft nu groen licht gegeven voor de opstart van een ‘complex project’: een vereenvoudigde procedure, waarin alle betrokken overheden alle mogelijke alternatieven samen onderzoeken. Daarbij wordt bekeken of het huidige tracé uitgebouwd wordt of er een alternatieve verbinding komt, elders op het grondgebied van Kortrijk.

Die onderzoeksfase moet eind 2018 afgerond worden. Dan wordt een finaal ontwerp gemaakt. Dat fungeert op zijn beurt als leidraad voor de volgende realisatiefase.