JCP neemt eerste Scania Hybrid in België in gebruik

Naast CNG en LNG biedt Scania ook nog andere alternatieve aandrijflijnen… JCP is de eerste Belgische klant die een Scania Hybrid P320 Euro 6 in gebruik neemt. Hiermee zal de firma uit Mechelen vooral aan winkels in steden leveren. Jean Cremie en Partners (JCP) heeft zijn zetel in Mechelen Zuid en een wagenpark van vijfentwintig bakwagens voor distributie. De meeste wagens zijn zestientonners van Scania. Voor het eerst in België is daar nu een hybride vrachtwagen bij gekomen.  “De hybride Scania kan zo’n twee kilometer puur elektrisch rijden en dat is voor leveringen in de binnenstad een groot voordeel. Ook om binnen te rijden in magazijnen is de uitschakeling van de dieselmotor een voordeel”, zegt Philippe Cremie, zaakvoerder van JCP. De Scania P320 hybride heeft een 9-liter vijfcilindermotor met 320 pk die gekoppeld is aan een elektrische motor met 130 kW (174 pk) en een koppel van 1.050 Nm. De bruikbare accucapaciteit is maximaal 1,2 kWh, een middelhoog energieverbruik dat gebaseerd is op een goed evenwicht tussen de levensduur van de accu en de actieradius. De truck kan tot een snelheid van 45 km per uur in de elektrische modus rijden. De aandrijving gebeurt via een aangepaste versie van de Scania Opticruise. “Vergeleken met een conventionele dieseltruck kan de P320 Hybrid een brandstofbesparing van 18% realiseren. Wij hebben er voor gekozen om de rijafstand bij alleen elektrisch rijden niet te maximaliseren omdat klanten een lange levensduur van de accu en goede rijeigenschappen het belangrijkst vinden”, zegt Koen Appels, die bij Scania Belgium verantwoordelijk is voor de sales. De CO2-uitstoot kan ook fors afnemen door gebruik te maken van hernieuwbare brandstof.  

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo