Transportmanagement.be

Iveco stuurt zijn Stralis X-WAY de werven op

 03/11/2017  Claude Yvens  Matexpo 2017, Trucks, Nieuwsbrief
Iveco stuurt zijn Stralis X-WAY de werven op

De nieuwe Stralis X-Way komt zich in het Iveco-gamma tussen de Stralis en de Trakker een weg banen. Hij onderscheidt zich in het bijzonder door een extra-lichte Super Loader versie en door versterkte vering.

De nieuwe Stralis X-Wat vervangt de meeste versies van de Trakker ‘light’, met uitzondering van sommige 4×4 en 6×6 versies. In tegenstelling tot de Trakker kan hij uitgerust worden met de Cursor-11 motor.

Technische eigenschappen

  • De Stralis X-Way zal met een gamma van drie Hi-SCR-motoren van 9, 11 en 13 liter zijn uitgerust. Hiermee kan de EGR achterwege worden gelaten,
  • Drie versnellingsbakken (handgeschakeld, Allison-automaat en ZF geautomatiseerde Hi-Tronix met 12 of 16 versnellingen) zijn beschikbaar,
  • zijn chassis is gebaseerd op dat van de Trakker,
  • met de voorspellende rijhulp Hi-Cruise en het gebruik van ‘intelligente’ accessoires kan Iveco een daling van het verbruik van 11,2% op wegparcoursen claimen,
  • hij heeft schijfremmen,
  • de luchtvering achteraan werd versterkt, evenals de achterassen met enkele reductie,
  • grote nieuwigheid bij Iveco is de hydrostatische tractie Hi-Traction (afkomstig van Poclain en dus vergelijkbaar mert het Optitrack-systeem van Renault Trucks) om tijdelijk een integrale aandrijving te krijgen zonder het gewicht van een permanent systeem te hoeven dragen,
  • er komt een nieuwe sandwich-PTO met een koppel tot 2450 Nm,
  • De Stralis X-Way is verkrijgbaar met drie set-ups : ‘On’, ‘On+’ en ‘Off’ (met offroadhomologatie),
  • af fabriek is de Stralis X-Way is verkrijgbaar met de Michelin X® Works-banden
  • de Stralis X-Way komt met een korte AD-cabine (Active Day) met een dak met laag profiel, de AT-slaapcabine (Active Time) met een dak met laag of halflaag profiel en de AS-slaapcabine (Active Space).

Extra-lichte Super Loader

Dankzij een iets dunner chassis (frame van 6.7 mm ipv 7.7 mm), nieuwe vering met een bladveer vooraan en twee bladveren achteraan, een PTO van 800 Nm zonder koppeling, en als optie verkrijgbare aluminium velgen en luchttanks, onderscheidt de Super Loader-versie zich in 8×4-uitvoering door een ledig gewicht (door UTAC in Frankrijk geverifieerd) van slechts 8.845 kg. Dit is 355 kg minder dan de beste door UTAC gecertificeerde truck. Volgens Iveco levert dit het hoogste nuttige laadvermogen in dit segment op. Bijzonder interessant voor toepassingen als betonmixers…

Lees alles over Iveco in onze Transport & Van In Belgium directory!