Transportmanagement.be

IRU-ACEA: “EU moet niet alleen aan aerodynamica denken voor het verminderen van het brandstofverbruik.”

 20/11/2014  Claude Yvens  Economie, Wetgeving, Economie
IRU-ACEA: “EU moet niet alleen aan aerodynamica denken voor het verminderen van het brandstofverbruik.”

ACEA (Europese Associatie van Automobiel Constructeur) en IRU (International Road Union) hebben vandaag in het kader van de herziening van de voorstellen van de richtlijn
96/53/CE over maten en gewichten een gemeenschappelijke oproep gelanceerd, die bestemd is voor de beslissingsnemers van de EU. Zij hebben opnieuw aangedrongen op de noodzakelijkheid van een ruimer gebruik van technologieën die een vermindering van het brandstofverbruik teweeg kunnen brengen. Dat is volgens hen veel beter dan zich uitsluitend te richten op het verbeteren van de prestaties via nieuwe aerodynamische oplossingen.
 
“Er bestaan tal van andere doeltreffende manieren dan enkel het volledig herprofileren van de cabine om het verbruik van brandstof en de uitstoot van CO2 te verminderen”, verklaart Erik Jonnaert, secretaris-generaal van ACEA. “De industrie wil de veiligheid  van trucks blijven verbeteren. Veiligheidstechnologieën, die ontwikkeld werden om ongevallen te vermijden, zijn daarbij in elk geval de beste oplossing. De optimale oplossing bestaat uit een globale aanpak van het voertuig”, aldus nog Jonnaert.
 
“Het uiteindelijke akkoord over de maten en gewichten moet vrachtvervoerders de mogelijkheid bieden hun brandstofverbruik nog verder terug te dringen, maar net zo goed leiden tot een verbetering van de efficiëntie, het comfort en de veiligheid, zonder dat daarbij al teveel beperkingen als een hinderpaal werken”, voegt Michael Nielsen, algemeen afgevaardigde van de IRU bij de EU daaraan toe. “Ik spoor de Europese beslissingsnemers aan om een akkoord te vinden dat garandeert dat de voordelen, waar we allemaal op hopen, ook echt in voege zullen treden“, concludeert Nielsen.

Tagged With: IRUaerodinamicaaceaEUbrandstofverbruik