Transportmanagement.be

[INTERVIEW] Lannutti neemt de leiding over Dry Port Charleroi: “Multimodaliteit is de toekomst!”

 25/02/2016  Yannick Haesevoets  News Transport
[INTERVIEW] Lannutti neemt de leiding over Dry Port Charleroi: “Multimodaliteit is de toekomst!”

Met de overname van de concessie van de Dry Port Charleroi door de Italiaanse groep Lannutti is er een dagelijkse spoorverbinding tussen België en Italië ingesteld. En dat is nog maar het begin.

Transport Management: Wat heeft u gemotiveerd om die multimodale lijn met wekelijks 5 treinen tussen België en Italië op poten te zetten?

Bertrand Suwalski, Bestuurder en Country Manager bij Lannutti SA: Om ecologische en economische redenen wilden we vanzelfsprekend af van de redenering “alles via de weg”. Als we kijken naar de huidige moeilijkheden die het wegtransport ondervindt op het vlak van wetgeving, werktijden, belastingen en de kost van de arbeidskrachten, kunnen we niet anders dan concluderen dat multimodaliteit een oplossing biedt voor de toekomst. Een oplossing die wij al sinds 2005 op verschillende plaatsen in Europa en afhankelijk van de activiteit, en sinds 2009 ook vanuit Charleroi strikt toepassen. Hier in Charleroi hebben we onlangs trouwens in een vrij grote hoeveelheid materiaal geïnvesteerd dat specifiek voor multimodaal transport dient, wat dan ook bevestigt dat we volop op het spoor-wegverkeer willen inzetten.

Transport Management: Is het, gezien jullie joint venture met AGC Flat Glass Europe, enkel de bedoeling om vlakglas te vervoeren?

Bertrand Suwalski: Tussen 2009 en 2012 werd ongeveer 95% van de trein voor één klant gebruikt. Dat deel was volledig voorbehouden aan glastransport. Daarna hebben we ons opengesteld voor alle types klanten en goederen. Vandaag de dag vervoeren we zowel vlakglas als materiaal voor de automobiel-, de voedings- en de metaalsector en producten voor groothandels. De terminal is ADR-gecertificeerd (NVDR: behalve voor explosieve en radioactieve producten), een voordeel dat we van plan zijn ten volle benutten. We willen dus heel duidelijk een gediversifieerd verkeer ontwikkelen.

Transport Management: Vandaag vijf treinen. Wanneer komt de zesde?

Bertrand Suwalski: We hadden niet verwacht dat die verbinding zo snel zoveel succes zou hebben. Ik zal ook niet ontkennen dat we er in het begin aan twijfelden of we per week wel vijf treinen konden vullen. En vandaag zien we dat we daar niet alleen met gemak in slagen, maar dat we zelfs al krap komen te zitten! Daarom denk ik dat die zesde trein tegen de tweede helft van dit jaar al zal worden ingezet.

Transport Management: Zijn er in de nabije toekomst nog meer ontwikkelingen in Wallonië voorzien?

Bertrand Suwalski: We gaan opslaghallen bouwen. Die zullen niet alleen voor glas worden gebruikt, hoewel glas in Noord-Europa natuurlijk onze corebusiness is en dus sterk vertegenwoordigd zal blijven. In de loop van de tien volgende jaren zouden onze faciliteiten, te vertrekken van onze huidige gebouwen, moeten oplopen tot 50.000 m² bijkomende logistieke ruimte. In 2015 hebben we in de streek van Charleroi tussen 15 en 20 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs gecreëerd. We verwachten dat daar op termijn nog eens 50 tot 60 nieuwe banen bijkomen. Er worden trouwens in heel Europa ontwikkelingen van de groep Lannutti verwacht, zoals in Tsjechië, waar een logistiek project loopt, en in Italië, waar we nog verder in multimodaliteit gaan investeren.