Transportmanagement.be

Hydraulische aandrijvingssystemen : een voortdurende en noodzakelijke evolutie

 21/11/2014  Claude Yvens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Hydraulische aandrijvingssystemen : een voortdurende en noodzakelijke evolutie

Veelal staat men bij toepassingen waarbij men af toe op geaccidenteerd terrein moet rijden en voor situaties waarbij extra aandrijfkracht op de vooras nodig is, voor een eenvoudige keuze tussen een conventionele aandrijving op de achterwielen of een klassieke integrale aandrijving.

Er bestaat nochtans een hydraulische tussenoplossing, die over heel wat troeven beschikt. De Hydrodrive bij MAN of de Optitrack bij Renault zijn hiervan twee overtuigende voorbeelden.

Eenvoudig principe met meervoudige voordelen

Bij MAN gaat het om een hydraulische pomp die gehuisvest wordt op de uitgang van de versnellingsbak en die de aangedreven wielen van de vooras aandrijft. Bij Renault is er ook een bijkomende uitschakelbare hydrostatische aandrijving op de as. De kracht komt van twee in de wielnaaf geïntegreerde hydraulische motoren.
Gemakkelijkheid in gebruik, robuustheid, comfort en gemakkelijk onderhoud zijn slechts een klein gedeelte van de voordelen, want ook het brandstofverbruik ligt niet hoger dan bij een klassieke aandrijving. Sommigen zullen het moeilijk kunnen geloven, maar het kan nochtans gemakkelijk verklaard worden. Een hydrostatisch aangedreven as maakt het ook mogelijk om de typische tussenversnellingsbak van een klassieke integrale aandrijving achterwege te laten. Aangezien op de weg enkel de achterwielen aangedreven worden, is er op dat moment ook geen wrijving op de hydraulische pomp en de in de wielmotoren. Bij een integrale aandrijving blijven de transmissieonderdelen van de vooras draaien, ook al zijn ze niet ingeschakeld.

Bij Renault is er geen mechanische aangedreven as of transmissie meer. Dit voorkomt overbodige weerstanden, die voor heel wat brandstofverbruik zorgen.
Het belangrijkste punt hebben we tot het einde bewaard: het systeem zorgt voor een gewichtswinst van meer dan 400 kg in vergelijking met een conventionele integrale aandrijving.

Voor de chauffeur blijft het gebruik van het systeem bijzonder eenvoudig, via een draaiknop bij MAN of door een simpele druk op een schakelaar op het dashboard bij Renault. In beide gevallen wordt de activering duidelijk gemaakt door een controlelampje op het dashboard. Deze hydrostatische transmissie op de vooras kan ingeschakeld worden bij het vooruit- en achteruitrijden, onder belasting tijdens het rijden en wordt automatisch onderbroken vanaf een snelheid van 25 tot 30 km/u. Het geheel wordt om veiligheidsredenen vaak gekoppeld aan bijkomende retarders. Inzake efficiëntie is er weinig verschil tussen de Hydrodrive en Optitrack systemen. Beiden zorgen ervoor dat u uit de moeilijke situaties wegraakt. Enig verschilpunt – maar dan niet van de minste – is dat de Optirack van Renault Trucks ook beschikbaar is met een automatische versnellingsbak. Iets wat niet het geval is bij MAN. En goed om weten, het toekomstige systeem van Mercedes-Benz zal ook beschikbaar zijn met een automataat.   

Document PDF

Tagged With: Hydraulischeaandrijvingssystemen