Transportmanagement.be

Het vertrouwen van de Belgische transporteurs piekt

 07/12/2017  Claude Yvens  Economie, Studies
Het vertrouwen van de Belgische transporteurs piekt

De voorbije twaalf jaar hebben de Belgische vervoerders nooit zo’n hoog vertrouwensniveau gehaald als nu, in november 2017. Volgens de cijfers van de Truck & Business Barometer is dit vertrouwen te danken aan de uitstekende resultaten die in 2017 zijn opgetekend, maar ook aan het vooruitzicht van een stabiele groei tijdens de maanden die eraan komen.

Sinds zijn lancering in maart 2005 overschreed de vertrouwensindex van de Truck & Business Barometer amper twee keer de kaap van 6.5/10: in maart 2006 (6.57) en in september 2016 (6.54). De recentste index geeft 6.89 aan en breekt dus alle records. De verklaring vinden we in een combinatie van drie fenomenen:

  • Wat de omzet betreft, waren de voorbije zes maanden ronduit schitterend. De algemene tevredenheidsindex voor het voorbije kwartaal bedraagt 7.20 (opnieuw een absoluut record) en het zakencijfer stijgt gemiddeld met 7.95%. Slechts 3.5% van de ondervraagde vervoerders geeft een daling van zijn zakencijfer aan. De rentabiliteit is bij 42.8% van de transporteurs verbeterd, terwijl ze bij 30.3% is afgenomen. Als we er rekening mee houden dat er over betere transportprijzen kon worden onderhandeld, hadden we hier misschien wel een beter resultaat verwacht, dat in grote lijnen overeenkwam met de cijfers van de twee vorige edities.
  • Het aandeel vervoerders dat aangeeft een ‘correcte’ transportprijs te hebben verkregen, klimt tot 64.5%, wat vier punten meer is dan een jaar geleden. Slechts 11.8% van de ondervraagde transporteurs zagen zich verplicht prijsverlagingen te aanvaarden, dat is 7.3% minder dan een jaar geleden. Wat de doorrekening van de kilometerheffing betreft, die is – na een ‘dipje’ in april – opnieuw gaan stijgen: op 60.4% van de transportvolumes wordt nu een integrale doorrekening toegepast (in oktober 2016 was dat 52.2%) en als we er de volumes aan toevoegen waarvoor de heffing op de afstand zonder de laatste kilometers wordt doorgerekend, dan is het resultaat ruim 84%.
  • Hoewel de cijfers voor de Belgische groei en de groeivooruitzichten minder optimistisch zijn dan in de buurlanden, gaan de Belgische transporteurs ervan uit dat de stijgende trend op de markt zich zal doorzetten. Als we er rekening mee houden dat het momenteel moeilijk is om chauffeurs te vinden (zie ons vorige artikel), kunnen ze waarschijnlijk niet alle nieuwe transportvolumes aan, maar dat lijkt de gemoederen niet te beïnvloeden. Dit is misschien te verklaren door het feit dat de vervoerders het gevoel hebben een machtspositie te bekleden. Om het met de woorden van een van de deelnemers te zeggen: “Sommige klanten denken nog steeds dat ze de transporteurs op prijsniveau onder druk kunnen zetten. Maar de prijzen moeten stijgen… ’t is nu of nooit!”