Transportmanagement.be

Havart: gemotiveerd maar bezorgd

 29/11/2013  Claude Yvens  Expertise Center, Economie
Havart: gemotiveerd maar bezorgd

Havart NV is een ‘naam’ in goederenbehandeling, industriële verhuizingen en kraanverhuur. Het bedrijf bestaat binnenkort 50 jaar en telt naast 40 werknemers ook een park van 27 voertuigen, 44 opleggers, 24 kranen en een tiental machines. Dit alles is voor zaakvoerder Eric Havart nochtans geen reden voor euforie. Hij is immers ongerust over de toekomst, vooral door de druk die de Belgische Staat veroorzaakt.

Eric Havart houdt van zijn beroep. Als erfgenaam van het familiebedrijf uit Micheroux maakt hij er een erezaak van om de reputatie van Havart NV in België hoog te houden, uit te bouwen en te versterken. Het bedrijf biedt dankzij een indrukwekkend machinepark een volledige service, met kleine en grote goederenbehandelingsopdrachten, transport- en hefactiviteiten en industriële verhuizingen. De vloot is samengesteld uit trekkers, opleggers, kranen en gespecialiseerd materieel zoals liften en hoogtewerkers (zie kader).

De onderneming, die opgericht werd in 1964, is sindsdien alleen maar gegroeid. Vandaag telt het bedrijf 40 werknemers (met interimarbeiders) en een gloednieuwe infrastructuur. Eric Havart investeerde kort voor 2010 in nieuwe kantoren, in hangars die als voertuigstalling dienst doen en in een tweede opslaghal van 4.000 m². Daardoor werd de opslagoppervlakte uitgebreid tot 10.000 m². 

Staatsdruk

Havart NV is actief in talrijke sectoren zoals de petrochemie, de energiesector, de bouw en wegenbouw, de telecommunicatiesector en de luchtvaartindustrie. Vandaar dat de opslagruimtes goed gevuld zijn, net als het orderboekje trouwens.

Toch kan dit alles niet voorkomen dat Eric Havart ongerust is over de toekomst. “De hindernissen die de Belgische Staat veroorzaakt, brengen ons dagelijks in de problemen”, betreurt Eric Havart. Een eerste punt dat de ondernemer aanhaalt is de wegeninfrastructuur, die steeds minder aangepast is aan zijn beroep. “Onze voertuigen overschrijden door de lading die we vervoeren vaak de 44 ton en/of komen terecht in de categorie van het uitzonderlijk vervoer. Voor dit soort voertuigen is de Belgische wegeninfrastructuur problematisch. In Duitsland of Nederland mogen deze voertuigen de autosnelwegen gebruiken, in België is dat niet het geval. De staat heeft routes vastgelegd die verplicht zijn voor dit soort konvooien.
Routes die vaak door agglomeraties lopen, waar talloze scholen, oversteekplaatsen voor voetgangers en niet aan onze ladingen en onze afmetingen aangepaste wegen het leven lastig maken. Het voertuig moet vaak stoppen, wat voor bijkomende kosten en vervuiling zorgt. Het grootste probleem blijven echter de ronde punten. Die worden meer en meer gebouwd zonder zelfs maar na te denken om hen aan te passen aan het uitzonderlijk vervoer. Gevolg: wij passeren ze met veel moeite en beschadigen daarbij velgen of bumpers. Sommigen zijn echter gewoon niet te nemen. Het is verbijsterend!”

Door de keuring geraken

Een andere verplichting die bij Eric Havart voor extra problemen zorgt, is de autokeuring. “De eerste jaarlijkse keuring voor één van onze voertuigen resulteert systematisch in een rode kaart. Reden: defect aan de remmen. Overigens, voor ik naar de keuring ga, laat ik de remmen altijd controleren en regelen in een erkende werkplaats… Maar het haalt niks uit. Bij een herkeuring krijgt het voertuig echter iedere keer groen licht”, aldus Havart. Eric Havart wijst met een beschuldigende vinger naar de tolerantie van de technische keuring: “Men controleert de remmen, die een mechanisch element zijn, met een elektronisch systeem, dat ultraprecies werkt. In plaats van dit in acht te nemen en de tolerantiegrens aan te passen, opteert men ervoor om de voertuigen die niet aan de ‘vooropgestelde norm’ voldoen af te keuren. Voertuigen die bij een herkeuring dan weer wel goedgekeurd worden… Waar ligt het probleem dan? “Ik maak me geen illusies. De technische keuring profiteert van zijn monopoliepositie. Ieder controle is betalend en twee controles per jaar voor één voertuig zijn rendabeler dan één controle… Ik betaal jaarlijks 5.000 euro voor de technische keuring (vignet). Een som waar ik de kilometerkosten, de personeelskosten en de controles voor de keuring moet bijtellen”, gaat Havart verder.  

Eric Havart wijst ook op een wetgeving die de transporteurs op geen enkel vlak helpt. “Neem het voorbeeld van het eenheidsstatuut. De verlenging van de opzegtermijnen voor arbeiders gaat de personeelskosten nog doen stijgen”, waarschuwt Eric Havart. De transportsector zou als uitzondering kunnen worden beschouwd en dus de opzegtermijnen van CAO 75 kunnen toepassen. Dat is de wens van de transportfederaties, maar de regering heeft zich hierover nog niet uitgesproken. “Over het algemeen meen ik dat men ondernemers niet aanmoedigt om te ondernemen”, vindt Eric Havart. “Men is zich niet bewust van de moeilijkheden die dagelijks op ons afkomen wanneer we gewoon ons werk willen doen. Ik hoop in elk geval dat de zaken zullen verbeteren, want ik hou van mijn beroep”, besluit Havart.

HAVART in het kort

Activiteiten: goederenbehandeling, industriële verhuizing en kraanverhuur
Plaats: Micheroux (Soumagne)
Wagenpark: 8 vrachtwagens met kraan van 19 tot 156 t/m (Palfinger, Fassi en HMF kranen), 14 trekkers met kraan (opleggers) van 32 tot 156 t/m, 5 ‘escorte en signalisatie’ bestelwagens voor uitzonderlijk vervoer. Een 100% DAF wagenpark bestaande uit meerdere DAF ATE Euro 5.
Getrokken materieel: 20 aanhangwagens (maximale laadcapaciteit 40 ton), 14 diepladeropleggers (maximale laadcapaciteit 80 ton, h : 35 tot 90 cm, voor het verover van machines). Opleggers van Faymonville en Nooteboom. 
Kranen: 10 Demag of Grove telescoopkranen van 35 tot 220 ton, 12 elektrische Galizia kranen van 2 tot 22 ton, een Potain torenkraan (reikwijdte: 40 m, h: 20 m), een kraan op vrachtwagenchassis van 60 ton
Uitrusting: 10 liften (elektrisch: 2,5 tot 5 ton, diesel: 1,5 tot 15 ton), twee hoogtewerkers (één sleepbare, één op rupsen h: max 19 m)
Opbouw: Royen (Soumagne)
Garage: DAF Ed.Rohen (Henri-Chapelle)

Document PDF

Tagged With: havart