Transportmanagement.be

G cabine, nieuwe V8, nieuwe 9 liter: een waterval van nieuwigheden bij Scania UPDATE

 08/06/2017  Claude Yvens  Trucks, Nieuwsbrief
G cabine, nieuwe V8, nieuwe 9 liter: een waterval van nieuwigheden bij Scania UPDATE

Scania kondigt een echte waterval aan nieuwigheden aan voor de tweede helft van 2017, te beginnen met de eerste G cabine voor het lange afstandstransport, nieuwe V8 motoren en een nieuwe 9-liter motor.

Nieuwe cabines

Voor de vloten wordt de belangrijkste nieuwigheid de komst van de G20 Highline slaapcabine voor lange afstandstransport. De cabine gaat andere versies vooraf die eerder gericht zijn op de distributiesector en de bouw, meer bepaald een lage G slaapcabine en G met normale slaapcabine. De binnenhoogte bij het normale plafond is verhoogd met 10 cm, terwijl ze in de Highline-configuratie nu 16 cm groter is dan voorheen. Deze cabines kunnen nu uitgerust worden met Scania Night Lock, een mechanisch bediende staaf die het een indringer fysiek onmogelijk maakt de cabine zonder detectie te openen wanneer de chauffeur aan het rusten is.

Nieuwe 9-liter

De nieuwe DC09 9-liter SCR-only vijfcilinder-in-lijn motor is eveneens voor deze sectoren bedoeld. Net zoals de oudere versie levert de nieuwe 9-liter 280, 320 of 360 pk. Hij onderscheidt zich door een nieuwe motormanagementsoftware en verbeterde verbrandingskamers. De oliekoeling wordt nu door middel van een thermostaat geregeld, wat volgens Scania een brandstofbesparing van 1 % oplevert omdat de olie nu warmer gehouden kan worden, zelfs bij een lager uitgangsvermogen en lagere buitentemperaturen. Bovendien heeft de koelventilator nu een grotere diameter en is die gemonteerd op en direct aangedreven door de krukas, wat betekent dat hij minder energie verbruikt. Andere veranderingen die bijdragen aan de brandstofbesparing, zijn hogere compressieverhoudingen van 18,0:1 tot 19,0:1 en een hogere cilinderdruk van maximaal 190 bar (180 bar voor de 280). Scania belooft 3 % aan brandstofbesparing.
De DC09 320 en de DC09 360 motoren kunnen rijden op 100-procent FAME (zoals raapzaadmethylester, RME).

Nieuwe 370 pk

Eveneens nieuw is de DC13 met 370 pk, die net als de 410, 450 en 500 zescilinder-, 13-liter motoren – een nieuw motormanagementsysteem en vernieuwde cilinderkoppen heeft. Deze motor maakt nu ook gebruik van een VGT-turbo en alleen SCR.

Nieuwe V8

De aandacht van de Scania fans zal uiteraard uitgaan naar de nieuwe DC16 V8 motoren. Bij de lancering van het R en S gamma was de 16-liter V8 beschikbaar met 520, 580 of 730 pk. Die drie varianten zullen vervoegd worden door een 650 pk/3300 Nm, maar niet, zoals sommigen al hoopten, door een nog krachtiger versie dan de huidige 730 pk. Scania wijst er op dat de V8 een meer dan gerechtvaardigde optie is door de komst van langere vrachtwagencombinaties die extra vermogen en koppel vragen. Bovendien kondigt Scania een verlaging van het brandstofverbruik aan met 7 à 10 % ten opzichte van de huidige V8.

Lees alles over Scania in onze Transport & Van In Belgium directory!