Frankrijk: verdoken terugkeer van de écotaxe?

De nieuwe minister van Transport in Frankrijk heeft zo haar ideeën om de wegeninfrastructuur te financieren. Eén van die ideeën, dat aan bod kwam in een interview met Les Echos, doet de Franse beroepsorganisaties steigeren: een nieuwe vorm van kilometerheffing voor vrachtwagens op sommige nationale wegen.   De krijtlijnen van het voorstel liggen nog niet vast. Elisabeth Borne wil alvast niet horen van een veralgemeende herinvoering van de milieuheffing (écotaxe) en heeft het over ‘sommige nationale wegen’, in ‘sommige regio’s’. Bovendien richt ze haar pijlen (eveneens) op het transitverkeer. Het zijn overigens diezelfde regio’s die moeten instaan voor het onderhoud van de voormalige nationale wegen in Frankrijk. Mocht het voorstel van de nieuwe minister van Transport een compensatie moeten betekenen voor het inkomstenverlies als gevolg van de afschaffing van de écotaxe, zou de nieuwe heffing ministens 800 miljoen euro per jaar moeten opleveren. De Franse beroepsorganisaties uit het wegtransport hebben onmiddellijk gereageerd. Ze zijn van oordeel dat elke nieuwe vorm van kilometerheffing onaanvaardbaar is voor de transportsector. De wegvervoerders hebben trouwens reeds een verhoging van de accijns op diesel (TICPE) moeten slikken, die op zich een compensatie was voor de afschaffing van de écotaxe.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo