Ford Transit Custom krijgt flinke update

De best verkochte bestelwagen in Europa – de Ford Transit Custom – krijgt een grondige update met een volledig nieuw interieur en geavanceerde veiligheidssystemen. Daarmee sluit de Custom dicht aan bij de Ford-personenwagens en zo rijdt hij ook: door zijn precies stuurgevoel heb je niet het gevoel met een bestelwagen te rijden. De nieuwe Ford Transit Custom bouwt voort op het succes van zijn voorganger die dateert uit 2012. Zowel in 2015 als in 2016 was de Custom in Europa de best verkochte bestelwagen in zijn segment. Sinds 2016 wordt hij aangedreven door de 2.0 Ford EcoBlue-dieselmotor met vermogens van 105, 130 en 170 pk die worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of de SelectShift zestrapsautomaat. De motor werd nog eens volledig onder handen genomen. In vergelijking met zijn voorganger – de 2.2 diesel – is de tweeliter 13% zuiniger en heeft hij een hoger koppel in de lage toerentallen. Tijdens een korte testrit konden we de drie vermogensvarianten aan de tand voelen en daarbij viel de soepelheid onderaan onmiddellijk op. De lichtste vermogensversie (105 pk) bereikt zijn maximale koppel van 360 Nm al vanaf 1375 toeren per minuut en dat houdt hij aan tot 2.000 tpm. Bij de 130 pk is het maximaal koppel van 385 Nm beschikbaar tussen 1500 en 2.000 tpm, de krachtigste (170 pk) geeft zijn maximum koppel van 405 Nm vrij tussen 1775 en 2.500 tpm. In België is de Custom met 130 pk de meest verkochte. Snelheidsbegrenzer In 2018 komt er nog een zuinige ECOnetic-bestelwagenvariant met een lager verbruik, een CO2-uitstoot van 148 gram per kilometer en een normverbruik van 5,7 liter per 100 kilometer. Deze Custom heeft een Auto-Stop-Start, banden met lage rolweerstand, Acceleration Control en een snelheidsbegrenzer tot 100 kilometer per uur. De ECOnetic-variant is verkrijgbaar op de Custom 300 met korte wielbasis. Aan de buitenkant valt de nieuwe Custom op door een trapeziumvormig radiatorrooster in drie delen. Hij krijgt leddagrijlichten en HID Xenon-koplampen. Aan de afwerking is extra aandacht besteed. Zo is de gleuf waarin de zijdeur glijdt volledig geïntegreerd in het koetswerk. De Custom is verkrijgbaar met twee dakhoogtes en twee wielbasissen: 2.933 mm of 3.300 mm. De laadruimte is dan respectievelijk 2.555 of 2.922 mm lang, het maximaal laadvolume bedraagt 5,7 of 6,6 m³. Het totaalgewicht gaat van 2,6 tot 3,4 ton met een maximaal nuttig laadvermogen van 1.450 kg. Bekerhouder In de cabine bepalen horizontale elementen het design. Er zijn veel opbergvakken, ook voor clipboards en mobiele toestellen. Onder de versnellingspook is een uitklapbare bekerhouder en zowel links als rechts zijn er flessenhouders voor tweeliterflessen. Ook in de hertekende deurpanelen kwamen extra opbergvakken. Rijhulpsystemen De nieuwe Ford Transit Custom krijgt tal van geavanceerde rijhulpsystemen die overgenomen werden van de nieuwste personenwagens van het merk. Zo is er de Intelligent Speed Assistance die verkeersborden herkent en bestuurders helpt om de snelheidsbeperkingen te respecteren. De chauffeur kan het systeem zo instellen dat de wagen zelf vertraagt, bijvoorbeeld in de bebouwde kom of in een zone 30. Cross Traffic Alert waarschuwt voor voertuigen, fietsers of voetgangers in de dodehoekzone en voor achteropkomende voertuigen. De bestuurder wordt gewaarschuwd met een lampje in de buitenspiegel links of rechts als er gevaar dreigt. Daarnaast waarschuwt Cross Traffic Alert ook voor naderende voertuigen als je achteruit rijdt vanuit een garage of van tussen twee bestelwagens.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo