Transportmanagement.be

Federico Giovanetti (Iveco): “Binnenkort CNG-trekkers van 400 pk”

 18/11/2014  Claude Yvens  Expertise Center, Trucks & Trailers
Federico Giovanetti (Iveco): “Binnenkort CNG-trekkers van 400 pk”

Wij ontmoetten de verantwoordelijke voor alternatieve aandrijvingen van Iveco in het kader van het salon en de conferentie rond gasvoertuigen van NVGA Europe in Brussel.

1. Hoeveel gasvoertuigen heeft u al verkocht?

FG: Met de bussen erbij rijden er vandaag 22.000 voertuigen met gasmotoren, waarvan ongeveer 5.000 Daily en die laatste stijgen jaarlijks met 2.000. Een andere dragende pijler is de Stralis CNG, vooral in afvalophaling. 

2. Wat zijn de toekomstige ontwikkelingen?

FG: Wij zullen uiteraard een antwoord bieden op de vraag van klanten naar hogere vermogens. Wij ontwikkelen een Stralis LNG, die uitgerust zal zijn met twee nieuwe soorten lichtere tanks. De homologaties zouden tegen het eind van 2014 rond moeten zijn. Wij zullen binnenkort ook motoren met een grotere cilinderinhoud dan de Cursor 8 hebben, met vermogens die kunnen gaan tot 400 pk. Wat onontbeerlijk is op commercieel vlak. Tegelijkertijd zullen wij voertuigen met een geautomatiseerde versnellingsbak aanbieden. Wij zullen ook een Eurocargo op gas voorstellen in 2015.

3. Wat zal de autonomie van deze nieuwe voertuigen zijn?

FG: Met tanks van 560 liter kunnen we met de Stralis een autonomie van ongeveer 650 km bereiken. In de toekomst zal de markt dubbele tanks vragen om met een LNG een autonomie van 1.300 km te halen.

4. Bepaalde onafhankelijke ontwikkelaars pretenderen over CNG motoren met 450 pk te beschikken…

FG: Ik weet het, maar ik denk niet dat deze motoren in reële omstandigheden gebruikt zullen kunnen worden. Hun gebruikstemperatuur in de verbrandingskamer zou te hoog zijn.

5. De toekomst ligt dus ook bij de ontwikkeling van fabrieksversies op LNG?

FG: Ja. CNG biedt heel wat voordelen op het vlak van CO2-uitstoot en comfort, maar heeft te lijden onder drie problemen: een gebrek aan kracht van de motorrem, een uitlaattemperatuur die te hoog is en geen enkele back-upoplossing om thuis te raken wanneer de tank leeg is.

6. U hebt interessante grafieken getoond over de TCO van een truck op gas. De TCO hangt sterk af van de gasprijs…

FG: Absoluut. We hebben ons gebaseerd op een prijs van 0,45 eur/kg. Het toekomstige succes van de gasvoertuigen zal voor een groot stuk afhangen van de fiscale politiek van de lidstaten en de accijnzen op de brandstof.

Document PDF

Tagged With: Iveco