Transportmanagement.be

Febetra voorstander van Europees wettelijk kader voor lichte bedrijfsvoertuigen

 25/02/2016  Yannick Haesevoets  News Transport
Febetra voorstander van Europees wettelijk kader voor lichte bedrijfsvoertuigen

Het aantal lichte bedrijfsvoertuigen van minder dan 3,5 ton is op 25 jaar tijd fors toegenomen. Ten opzichte van 1990, is het aantal lichte bedrijfsvoertuigen in absolute cijfers quasi verdrievoudigd. Hun aandeel in het totale voertuigenpark is op een kwarteeuw van 5,1% naar 9,3% gestegen.

Het is niet duidelijk hoeveel van die voertuigen precies ingezet worden voor het beroepsgoederenvervoer. Rekening houdend met de opmars van e-commerce, waarbij steeds vaker kleine pakjes bij de eindconsument thuis geleverd moeten worden, mag men ervan uitgaan dat bestelwagens hoe langer, hoe meer gebruikt worden voor het vervoer voor rekening van derden. Het ziet ernaar uit dat deze trend zich naar de toekomst toe zal verder zetten. Niet alleen omwille van het groeiend succes van e-commerce, maar ook omwille van de kilometerheffing, die alleen de zware voertuigen treft. Zeker in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar op 1 april werkelijk alle wegen tolplichtig worden voor zware bedrijfsvoertuigen zal het aantal bestelwagens toenemen.

Tegelijkertijd moet vastgesteld worden dat het vervoer met lichte bedrijfsvoertuigen nauwelijks wettelijk omkaderd is. Er gelden geen toegangsregels tot het beroep en toegangsregels tot de markt bestaan al evenmin. Chauffeurs van bestelwagens dienen geen rij-en rusttijden te respecteren, geen permanente vorming te volgen en zijn alleen gebonden aan de snelheidsbeperkingen die ze zichzelf opleggen. Als men wil vermijden dat het wegvervoer verder weg glijdt in de grijze zone waar ongeveer alles kan en mag, moet er ingegrepen worden. De herziening van de road package die momenteel op Europees vlak aan de gang is, is het uitgelezen moment om orde op zaken te stellen.

Lees alles over Febetra in onze Transport & Van In Belgium directory!