Febetra verwacht meer van de federale regering

Volgens Febetra mag de federale regering niet denken dat haar opdracht volbracht is. Probleem nummer één blijft het competitief nadeel van de Belgische transporteurs ten opzichte van hun concollega’s. Kunnen de Belgische transporteurs profiteren van de voorspelde groei van 2% (volgens VBO, want OECD voorspelt maar + 1.65 %, NVDR) van de belgische economie ? Febetra twijfelt eraan : “Ondanks de maatregelen (indexsprong, taxshift, loonmatiging, hervorming vennootschapsbelasting)  die de federale regering de afgelopen jaren genomen heeft om de concurrentiekracht aan te zwengelen, kunnen Belgische transporteurs met de beste wil van de wereld nog altijd niet optornen tegen de buitenlandse concurrentie. Ze blijven, vooral omwille van de torenhoge loonkosten, nog steeds te duur. Niet alleen ten opzichte van concurrenten uit de nieuwe lidstaten, maar –en dat is op zijn minst even verontrustend- zelfs ten opzichte van collega’s uit de buurlanden. De federale regering mag vooral niet denken dat haar huiswerk af is en op haar lauweren gaan rusten. De beruchte loonkosthandicap is er wel degelijk nog altijd. Nieuwe structurele maatregelen zijn nodig om de Belgische vervoerders toe te laten hun geografische toplocatie midden in de blauwe banaan volop te verzilveren. Het concurrentievermogen herstellen moet prioriteit nummer 1 van de federale regering blijven.” Sinds jaar en dag proberen de drie werkgeversorganisaties o.a. om een vrijstelling van sociale bijdragen op de wachturen te bekomen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo