Essers legt eerste steen van zijn Dry Port Genk

Essers is de eerste privé-investeerder die concreet vormgeeft aan een conversieproject van de voormalige Fordsite in Genk. Tegen november gaat de Limburgse logistieker er 50 nieuwe jobs creëren en op termijn zou dat aantal tot 420 kunnen oplopen. Samen met Haven Genk is H. Essers een van de twee concessiehouders die zijn weerhouden voor de 50 hectare die Vlaanderen voor rekening van De Vlaamse Waterweg heeft gekocht. H. Essers verkreeg 23 hectare en is van plan om er op termijn 80 miljoen euro te investeren om 160.000 m2 opslagplaatsen te bouwen, wat dan weer 420 nieuwe banen zou kunnen opleveren. Om dit resultaat te behalen en vooral om zijn belofte van 25 nieuwe banen per hectare na te komen, rekent H. Essers op de troeven van de site, die immers verbonden is met zowel het Albertkanaal als met het spoor. Ook de ontwikkeling van de synchromodale logistiek (die intermodaliteit met lean production combineert) zal een belangrijke rol spelen. Eerste spadesteek Het eerste deel van dit investeringsplan werd vorige vrijdag gelanceerd: opslaghallen van 30.000 m2 die onder andere zullen dienstdoen als Europees distributiecentrum voor VWR, een belangrijke groothandelaar van farmaceutische producten en laboratoriumuitrusting. VWR vindt momenteel onderdak in een ander pand van H. Essers in Winterslag, maar zijn werkzaamheden breiden uit. In Winterslag werkt een dertigtal mensen, die allen naar Genk meeverhuizen en daar door een twintigtal nieuwe medewerkers zullen worden vervoegd. H. Essers bevestigt al nieuwe plannen te hebben voor de site in Winterslag. Eens het pand is afgewerkt, zal H. Essers bovendien de symbolische kaap van een miljoen vierkante meter opslagplaats overschrijden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo