Ekotrax investeert 2,5 miljoen euro

Sinds 1991 specialiseert het Antwerpse familiebedrijf Ekotrax onder leiding van Koen Dierckx zich in gekoeld en verwarmd wegtransport. De voorbije 5 jaar verdubbelde de omzet en de tijd is nu rijp voor een verdere professionalisering van het bedrijf, vindt Koen Dierckx.

Samen met zijn echtgenote leidt Koen Dierckx 17 vaste medewerkers én tal van onderaannemers : “De voorbije 5 jaar kenden we een stevige groeispurt: onze omzet verdubbelde tot 5 miljoen euro. Hoewel we onze persoonlijke aanpak niet verloochenen, drong een professionalisering zich op.”

Big Data absolute prioriteit

Om een voorloper te blijven in een snel veranderende transportsector investeerde Ekotrax 2,5 miljoen euro in 19 nieuwe trailers (op een totaal van 30), in up-to-date software, een moderne HR-aanpak, bijkomende opleidingen en tal van innovaties. “We zetten vol in op nieuwe technologieën, innovatieve oplossingen en trends in het kader van Industrie 4.0. Big Data bijvoorbeeld is een absolute prioriteit. Onze software is gelinkt aan de goederen én vrachtwagens. We kunnen zo bijna elk aspect van de ‘supply chain’ monitoren. Dat gaat van beschikbare laadruimte, leeggoedbeheer, laad- en levertijden, temperatuur in de trailers tot brandstofverbruik. Klanten kiezen welke cijfers ze willen, wanneer én op welke manier. Hiermee maken we niet alleen onze processen efficiënter, maar ook die van onze klant”, legt Koen uit.

Mikken op nieuwe sectoren

Ekotrax mikt eveneens op heel wat nieuwe sectoren. “We zien opportuniteiten bij bedrijven actief in verse levensmiddelen tot het vervoer van industriële en farmaceutische grondstoffen of producten. Ons IFS-certificaat, de internationale kwaliteitsnorm voor logistiek, is bovendien een extra troef. Het maakt onze processen transparant, veilig en betrouwbaar”, aldus Koen. “We willen echter niet per se de grootste worden, maar wel de beste. We blijven dus inzetten op innovatie én efficiëntie. In de toekomst willen we volumes optimaler benutten, zo veel mogelijk nodeloze kilometers uitsparen én flexibel zijn voor onze klanten. We zijn dus nog lang niet op onze eindbestemming”, besluit Koen met een kwinkslag.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo