Transportmanagement.be

Eerste montage: laat de constructeurs niet (altijd) doen!

 04/02/2018  Claude Yvens  Fleet Management
Eerste montage: laat de constructeurs niet (altijd) doen!

Alle constructeurs van bedrijfsvoertuigen werken voor de eerste montage samen met een bepaald aantal bandenmerken. Ze neigen er bovendien naar de goede verbruikscijfers op de voorgrond te plaatsen die ze behalen met banden met lage rolweerstand, maar dit type band is niet altijd de beste keuze.

Banden met lage rolweerstand (min of meer de banden die een ‘A’ notering krijgen op het Europese bandenlabel) zijn bijzonder efficiënt op lange trajecten. Maar omdat een band altijd het resultaat is van een compromis tussen verschillende vereisten, zijn die banden niet noodzakelijk het meest aangewezen voor regionale transporten en nog minder voor een stadsomgeving.

Verbruik of levensduur?

Het is niet zozeer een kwestie van veiligheid, maar veeleer van een maximale kilometerprestatie. Hoe agressiever de omgeving (type van wegen, aanwezigheid van stoepranden, risico op beschadiging van de flanken) hoe minder geschikt de banden met lage rolweerstand zijn om een optimale levensduur te bieden.

Bij het bestellen van een nieuwe vrachtwagen kan de klant dus beter doorgeven welk type van banden hij wil. Eventueel kan dat zelfs door zijn concessiehouder voor de vrachtwagen en zijn bandenleverancier te laten samenwerken. Dan is het dus de concessiehouder die de best geschikte banden zal noteren bij het invullen van de orderbon (of niet…). In het merendeel van de gevallen (en in ieder geval voor de vloten) is met de keuze van een bepaalde band geen meerprijs verbonden. Dat is ook logisch want banden met lage rolweerstand kosten over het algemeen net iets meer dan de andere banden. Indien er extra kosten zouden zijn, dan kan daar over onderhandeld worden. In ieder geval laat die kost zich in de praktijk toch neutraliseren door de langere levensduur van de gekozen banden.

De keuze van het bandenmerk is iets gecompliceerder. Iedere constructeur heeft namelijk industriële samenwerkingsakkoorden met een bepaald aantal bandenfabrikanten. Merk X engageert zich om een zeker aantal (duizenden) banden te kopen bij bandenfabrikant Y en kan op die manier van de meest gunstige prijzen genieten. Die akkoorden kunnen overigens van jaar tot jaar veranderen.

Wat de erkende ‘A’ merken betreft volstaat een eenvoudige validatieprocedure bij iedere bestelling. Een procedure die, naargelang het geval, kan gepaard gaan met een prijstoeslag. Maar hoe exotischer het gewenste bandenmerk, hoe hoger de kosten van de procedure zullen zijn. Merken we hier even op dat een merk als Hankook steeds meer erkend wordt door de constructeurs.

 

Aandacht voor 2019

De tendens om banden te monteren met lage rolweerstand zal in 2019 waarschijnlijk nog nadrukkelijker worden. In dat jaar moeten de bedrijfswagenconstructeurs immers verplicht een officieel verbruik opgeven van hun vrachtwagens na metingen volgens een methodologie die VECTO genoemd wordt. Het streefdoel van die nieuwe Europese wetgeving is duidelijkheid te scheppen over de CO2 emissies en dan de constructeurs te dwingen die emissies te verlagen.

Wie verlaging van het brandstofverbruik zegt, spreekt over banden met lage rolweerstand. Het is meer dan waarschijnlijk dat de testen met dit type banden zullen uitgevoerd worden. Hierdoor zal tevens de druk toenemen op de constructeurs om dit soort banden als eerste montage te gebruiken. Men kan er al beter rekening mee houden.