Transportmanagement.be

Een dag op pad bij… Deforche Brandstoffen

 25/01/2018  Geert De Temmerman  Economie
Een dag op pad bij… Deforche Brandstoffen

Waar andere sectoren kunnen werken met relatief constante marktprijzen op middellange termijn is dit in de brandstofbranche een gans paar andere mouwen. Het monitoren van prijzen die minuut na minuut wijzigen kan een groot verschil maken.

Jan Deforche is reeds meer dan 30 jaar brandstofhandelaar. Brandstoffen Deforche (Passendale) beschikt momenteel over zeven vrachtwagens en twee eigen pompstations. De brandstofsector wordt gekenmerkt door prijzen die continu wijzigen.

“Momenteel zijn er drie grote raffinaderijen in België. We volgen vanop het bureel de prijzen op de voet en moeten permanent beslissen wanneer we brandstof gaan inkopen. Enkele minuten vroeger of later kan een groot verschil betekenen. Afhankelijk van het volume aan brandstof dat we nodig hebben en de losplaats, rijden onze wagens naar de verschillende depots verspreid over gans België. Maar het is logisch dat onze kleine distributiewagens binnen een straal blijven van een 40-tal kilometer rond ons bedrijf om rendabel te zijn. Hiervoor hebben we een eigen buffercapaciteit van een 650.000 liter aan brandstof. De grotere vrachtwagencombinaties, goed voor een 36.000 liter, rijden op langere afstand en naar de grotere klanten die een volle vracht afnemen. Deze wagens vertrekken meestal vanaf een brandstofdepot om zo direct te rijden naar de eindklant”, zegt Jan Deforche.

Rij- en rusttijden

Een ander probleem waar de sector, net zoals de transportsector in het algemeen, mee geconfronteerd wordt is de stugge wetgeving inzake rij- en rusttijden. Maar hier hinkt België nog meer achterop in vergelijking met de andere Europese landen waar er een soepelere wetgeving is voor het transport van brandstoffen. “We zitten nu eenmaal met een product dat voor een deel seizoensgebonden is zodat we nu eenmaal in bepaalde periodes meer zouden moeten kunnen rijden en in andere dan weer wat minder zodat gemiddeld dit verschil wel zou weggewerkt worden, maar helaas is België het enige land binnen Europa die dit niet toestaat wat jammer is binnen het zogenaamde eengemaakte Europa.”

Om deze pieken op te vangen heeft Deforche een aantal zaken met succes geïntroduceerd bij haar klanten. “De seizoenspieken gaan altijd blijven bestaan, maar een deel hiervan hebben we kunnen afvlakken door onder meer te werken met telemetrie wat inhoudt dat wij de voorraadtanks bij de klanten van op afstand opvolgen en bijvullen wanneer dit het beste past voor ons in onze rittenplanning. Daarnaast zijn we gestart met het plaatsen van onze eigen brandstoftanks bij de klant waarvoor we het beheer en de opvolging verzorgen, terug met de bedoeling om onze transporten verder te optimaliseren.”

Maar ook bij Deforche moeten ze vaststellen dat klanten veel korter op de bal gaan spelen in vergelijking met vroeger. “Klanten bellen nu veel vaker wanneer hun tank leeg is dan dat wanneer hij bijna leeg was, wat voor gevolg heeft dat we permanent moeten beschikbaar zijn 24 op 24 uur om te kunnen uitleveren en het plannen op langere termijn moeilijker wordt.”

Veiligheid boven alles

Waar de transportsector problemen krijgt voor het vinden van chauffeurs is dit in de brandstofsector niet veel beter, temeer daar de chauffeur nog eens extra over een ADR-attest moet beschikken. De chauffeur moet dan ook steeds de nodige veiligheidsmaatregelen in acht nemen bij het laden en lossen, maar ook bij het rijden moet hij er zich van bewust blijven dat de lading kan bewegen zeker bij het nemen van bochten of het remmen. Gelukkig zijn alle wagens opgebouwd uit verschillende compartimenten om dit euvel voor een stuk op te lossen, maar alertheid blijft altijd aan de orde.