Transportmanagement.be

Dubbele test Citroën Jumpy / Peugeot Expert

 03/09/2017  Claude Yvens  Vans
Dubbele test Citroën Jumpy / Peugeot Expert

Het was groot nieuws toen Peugeot-Citroën in 2016 de volledig nieuwe Citroën Jumpy en Peugeot Expert voorstelde. Groot nieuws omdat de voertuigen een complete vernieuwing waren ten opzichte van de oude versies, een groter gamma afdekten, een nieuwe stijl kregen en er tevens heel wat interessante technische vernieuwingen in verwerkt waren.

Ondertussen hebben we de kans gekregen om met beide voertuigen een week rond te rijden en het moet gezegd, zeer tot ons genoegen. Omdat PSA het hele onderstel heeft gewijzigd is het rijgedrag en rijcomfort niet meer vergelijkbaar met de oude versies. De nieuwe voertuigen beschikken over een meer dan behoorlijke, zelfs opvallend goede, wegligging en blijven comfortabel onder alle omstandigheden. De motoren houden zich daarbij bescheiden op de achtergrond (de algemene bedrijfsstilte is overigens van een uitstekend niveau), maar leveren wel vlotte prestaties voor een alleszins aanvaardbaar brandstofverbruik. Een en ander is te danken aan het nieuwe EMP2-platform waarop de Jumpy en Expert zijn gebouwd. Vooral de pseudo MacPherson voortrein en de nieuwe achteras met zijn schuin geplaatste driehoeken zorgen voor een merkbare verbetering van het rijgedrag en comfort. Anderzijds wordt het stuurgedrag positief beïnvloedt door de eveneens nieuwe elektro-hydraulische stuurbekrachtiging met een stabilisatorstang voor de tandheugel.

Uitstekende afwerking

We reden zowel met een standaarduitvoering als een versie uitgerust met nagenoeg alle opties in de catalogus. Beide uitvoeringen waren uitstekend afgewerkt, zowel op het vlak van koetswerk als interieur. Dat is te danken aan nieuwe productietechnieken en een nog verder doorgedreven kwaliteitscontrole.

We reden zowel met de 1.6 motor in zijn versie van 115 pk als met de 2.0 motor en 150 pk. Beide motoren blinken uit in soepelheid en hun stille werking. Met de standaard zesversnellingsbak zijn de prestaties voor beide versies uitstekend. De krachtigste versie van de 2-liter motor levert PSA ook met een automaat. In de meest volledig uitgeruste versie konden we genieten van tal van interessante opties zoals het openen van de achterdeuren en zijdeuren met de voet (beweging onder de wagen), de elektrisch bediende zijdeuren, het grote scherm met veel interactieve informatie en de achteruitrijcamera en de vele veiligheidssystemen.

De nieuwe generatie Jumper/Expert ziet er niet alleen gelikt uit, de techniek is up te date, de afwerking geweldig en het rijgedrag en comfort helemaal bij de tijd. Zeker geen straf om met zo’n licht bedrijfsvoertuig van Citroën of Peugeot rond te rijden.

 

Kort bestek

 

  • Van, Combi, chassis/cabine en MPV-versies
  • Aandrijving op de voorwielen (4×4 optie)
  • Laadvermogen: 1400 kg
  • Twee wielbasislengtes, drie lengte-uitvoeringen (4606, 4956 en 5308 mm)
  • Laadvolume: 5,1 tot 6,6 m3
  • Motoren: 1.6 BlueHDi (95 en 115 pk) en 2.0 BlueHDi (120, 150 en 180 pk)