Transportmanagement.be

Diefstalpreventie in LCVs : beter voorkomen dan…

 23/01/2018  Hendrik De Spiegelaere  Vans
Diefstalpreventie in LCVs : beter voorkomen dan…

Diefstal uit bestelwagens is een hardnekkig probleem, maar er zijn mogelijkheden om het voertuig zo goed mogelijk te beschermen. Dat bestelwagens vaak het slachtoffer zijn van medemensen met slechte bedoelingen komt door het feit dat ze dikwijls onbewaakt staan te wachten, terwijl de chauffeur of eigenaar elders op het terrein aan het werk is. Alleen al de diefstal op werven wordt jaarlijks op 50 miljoen EUR geschat.

Grijpgrage vingers weten bovendien dat in bestelwagens begeerlijke buit vervoerd wordt. Vooral in de bestelwagens van aannemers, bouwbedrijven en allerlei installateurs kan de geïnteresseerde dief aantrekkelijke zaken vinden (naast dure werktuigen ook kostbare materialen, zoals bijvoorbeeld kabels in koper). De inhoud van een bestelwagen van een installateur of landmeter kan naar waarde gemiddeld schommelen tussen 15.000 en 20.000 EUR, met uitschieters tot 50.000 EUR. Daar is de prijs van een beveiliging slechts klein bier bij. Omdat de gebruiker niet altijd bij zijn voertuig kan blijven moeten we dus andere beveiligingsmethoden verzinnen.

De voertuigconstructeurs deden al hun duit in het zakje door de afstandsbediening van de deuren te splitsen. Hierdoor kunnen de deuren van de cabine en die van de laadruimte apart geopend en gesloten worden, wat de taak van gauwdieven al moeilijker maakt. Om diefstal van het complete voertuig te voorkomen zijn er geavanceerde wielsloten en stuursloten. Ook een track & tracing installatie is een aanrader, zeker bij kostbare vrachten. Maar er zijn nog meer mogelijkheden voor diefstalpreventie.

Belangrijk om weten is dat zelfstandigen, KMO’s en vrije beroepen genieten van een fiscaal voordeel bij het investeren in inbraakpreventieve maatregelen.

Sloten en grendels
Om de lading in de laadruimte van een bestelwagen te beveiligen kan men de toevlucht nemen tot sloten en grendels. Deze kunnen intern of aan de buitenkant aangebracht worden.

Bru Systems bijvoorbeeld biedt volgende systemen aan:
Interne grendels: Deze mechanische beveiliging biedt de mogelijkheid om de zij- en achterdeuren van voertuigen langs binnen te vergrendelen. Deze grendels voldoen aan de hoogst gestelde eisen en zijn leverbaar in analoge en digitale uitvoering (12 & 24 Volt). Het is een waterdichte uitvoering, voorzien van speciale filters om vocht tegen te houden. Het vergrendelsysteem is te koppelen aan diverse software programma’s en centrales en heeft in- en uitgangen voor Track and Trace modules en alarmmelding. Het ontgrendelen kan met een afstandsbesturing.

Externe sloten: de UFO sloten met bol worden geproduceerd in hoogwaardig staal, wat de sloten resistent maakt voor inbraken. De bol komt van het slot en dan kan de deur open. Om te sluiten, moet de bol terug geplaatst worden. Eén enkele sleutel voor alle UFO sloten aan hetzelfde voertuig.

Het UFO+ slot blijft op de deur, het kan dus niet vergeten worden. Wanneer de deur dichtgedaan wordt, klikt de UFO+ in het slot.

In combinatie met de versterkte houder, is de Luccotto een veiligheidsslot voor meubelbakken. De nieuwe roestvrije stangen beschermen de deuren van de kastopbouw tegen alle inbraaktactieken.

Bij bouwbedrijf IBS worden de UFO+ sloten gebruikt. Wim Van Bercklaer van IBS hierover: “Het systeem is werkelijk effectief. We gebruiken het nu al een tweetal jaar op een 40-tal voertuigen van ons bedrijf. Vroeger hadden we frequent last van diefstallen. Nu is de laadruimte extra beveiligd. Alleen al het feit dat het extra beveiligingsslot duidelijk zichtbaar is, schrikt mogelijke dieven af.”

Bij LRB Bedrijfswageninrichting promoten ze een zeer degelijk en sterk elektrisch slot tegen diefstal dat op de stevige punten van de deuren (binnenkant) van de deuren wordt bevestigd. Steffen Ryvers legt uit: “De buitenplaat van de moderne bestelwagens is zodanig dun en zwak geworden dat we opteren om de sloten aan de binnenkant van de deuren te monteren. Ze zijn dus niet bereikbaar voor de dieven. De sloten zijn bovendien volledig uit inox gemaakt met een 2,5 cm dikke sluitpen. Het systeem wordt volledig automatisch is zeer gebruiksvriendelijk met de meegeleverde afstandsbediening. Het grote voordeel van deze automatische slotsystemen is de 100% zekerheid van sluiting. De chauffeur kan dit nooit vergeten. Wanneer de afstandsbediening een signaal geeft, gaat het slot open en kan gedurende 30 seconden de deur geopend worden (tijden zijn instelbaar). Wordt de deur niet geopend, gaat het slot terug dicht. Bij het sluiten van de deur gaat het slot na 5 seconden automatisch terug dicht via een magnetisch contact. Het is systeem is afkomstig uit de wereld van het geldtransport en heeft dus zijn degelijkheid al jarenlang bewezen. Het is zo duurzaam dat sommige van onze klanten het zelfs overbouwen op een nieuw voertuig.”

Tips van de politie
De politie roept in het kader van de diefstalpreventie zelfstandigen volgende zaken in acht te nemen:

– Parkeer een bestelwagen bij voorkeur in een garage of een andere veilige plaats.
– Als een bestelwagen op een oprit geplaatst wordt, plaats deze dan met de achterdeuren zo dicht mogelijk tegen een muur, zodat ze niet kunnen geopend worden.
– Sluit de wagen steeds zorgvuldig af.
– Laat kostbare voorwerpen en/of werktuigen niet in de bestelwagen liggen.
– Houdt een inventaris bij van de serienummers van de werktuigen, het merk en het type.
– Identificeer, beschrijf en inventariseer het materieel en breng de bedrijfskleuren en logo’s van het bedrijf aan op alle materieel (eventueel met een unieke en niet te verwijderen code)
– Beperk het materieel dat aanwezig is op een werf, vooral ’s avonds en in de weekends.

Met de preventiecampagne “Maak van je camionette geen etalage” maken de provincie West-Vlaanderen, gouverneur Decaluwé, UNIZO en Bouwunie zelfstandige aannemers bewust van enkele eenvoudige maatregelen om zich te beschermen tegen diefstal en inbraak. Hiervoor werd een folder uitgebracht met enkele eenvoudige tips om de zelfstandige aannemers bewust te maken van hun eigen preventieve rol ter voorkoming van inbraak en diefstal.