De volgende Mercedes Sprinter ook in elektrische uitvoering

Tijdens de IAA stelt Mercedes-Benz met de X-Klasse voor het eerst een pick-up voor aan het grote publiek. In de marge van dit salon hadden we een gesprek met Volker Mornhinweg, directeur van Mercedes-Benz Vans. Het werd een gesprek over de toekomstige ontwikkelingen bij het merk met de ster. Net als bij de Citan, wordt de X-Klasse gebouwd op basis van een bestaand concept. Waarom? VM: Omdat het een snelle manier is om een nieuw segment aan te boren. Onze pick-ups worden bovendien op wereldschaal geproduceerd en daarom is het interessant om vanuit bestaande structuren te vertrekken. Dankzij de samenwerking met andere constructeurs, hebben we reeds veel ervaring opgedaan, en Renault-Nissan beschikt over een pak expertise in het pick-up segment. DNA Mercedes-Benz In de X-Klasse is het DNA van Mercedes-Benz prominenter aanwezig dan in de Citan… VM: Dat is juist. Behalve het chassis is alles van Mercedes-Benz makelij. Het hangt allemaal af van het bedrag dat je wil investeren en van de prijs dat je voor je product wil vragen. Qua budget hadden we een stuk meer bewegingsruimte dan bij de Citan. In het segment van de Citan is de concurrentie bikkelhard en we willen er absoluut een rol van betekenis spelen om tegemoet te komen aan de verwachtingen van onze bestaande klanten. Met de X-Klasse mikken we op een nieuwe doelgroep met een hoger ‘lifestyle’-gehalte. Heeft u met de X-Klasse nieuwe dingen opgepikt die in aanmerking kunnen komen voor een nieuwe Citan? VM: Absoluut. De huidige Citan is gebaseerd op een voertuig, waarvan het concept niet in eigen beheer zit. Voor de volgende editie zullen we een grotere rol kunnen spelen in het ontwerp van het basisplatform. Elektrische Vito en Sprinter Komen er ook elektrische versies? VM: Voor de Citan zijn we er nog niet uit. Dit heeft niets met technologie te maken, maar eerder met marktpotentieel. In 2018 komt er hoe dan ook een elektrische versie van de Vito. En de nieuwe Sprinter krijgt ook een elektrische uitvoering. We zien een groot potentieel in de elektrische Vito omdat de last-mile logistiek aan het veranderen is met almaar kleinere overslagcentra aan de rand van de stad. Ondernemers zullen met andere woorden niet alleen behoefte hebben aan een Sprinter om de stedelijke distributiecentra te bevoorraden, maar ook aan Vito om de laatste kilometer in elektrische modus te kunnen afleggen. U bent dus een grotere voorstander van elektriciteit t.a.v. gas? VM: Ja. In 2012 hebben we een zeer uitgebreid aanbod aan CNG-voertuigen gelanceerd, maar we stellen vast dat alleen steden en gemeenten vragende partij zijn. De collivervoerders geven blijkbaar meer de voorkeur aan elektrische voertuigen. En dan moet je nog het onderscheid maken tussen bedrijven met een volledig eigen vloot zoals UPS en bedrijven zoals DPD en GLS, die met onderaannemers werken. Bedrijven uit de eerste categorie zijn eerder op zoek naar ‘zero-emission’-voertuigen. Ze beschikken dan ook over de financiële middelen om te investeren in laadinfrastructuur. Bij de onderaannemers van GLS bijvoorbeeld is dit veel minder het geval. Nieuwe Mercedes-Benz Sprinter U had het eerder over de nieuwe Sprinter. Kan u reeds een tipje van de sluier lichten? VM: Ik kan u reeds verklappen dat de Sprinter voluit zal inzetten op connectiviteit. Hij zal uitgerust worden om optimaal in te spelen op last mile leveringen. Hiervoor zullen we gebruik maken van fonkelnieuwe digitale tools om de chauffeur, de vervoerder en de klant met elkaar in verbinding te brengen. Meer kan ik nog niet zeggen, behalve dat u nog een beetje geduld zal moeten hebben.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo