Transportmanagement.be

De uitdagingen van 2018, nr. 1: de conjunctuur

 28/12/2017  Claude Yvens  Opinie
De uitdagingen van 2018, nr. 1: de conjunctuur

Een stijgend bbp, een soms ontoereikende transportcapaciteit, de mogelijkheid om over de transportprijzen te onderhandelen… Het lijkt onze transporteurs wel mee te zitten. Maar opgepast voor de koude douche…

Twee jaar geleden voorspelden we de negatieve impact van de kilometerheffing op de financiële gezondheid van de Belgische transportbedrijven. In onze volgende Truck & Business publiceren we de balansanalyse van 2016 van de transporteurs en die laat zien dat – hoewel de kilometerheffing de rentabiliteit heeft gedrukt – die impact minder negatief is dan verwacht. En het klopt dat ook het aantal faillissementen binnen de perken is gebleven. Als we later op deze periode zullen terugblikken, zullen we misschien stellen dat België zich geen betere economische context had kunnen dromen om een kilometerheffing in te voeren, aangezien de vraag naar transport maar blijft stijgen en de transporteurs door het chauffeurstekort maar nauwelijks aan die vraag kunnen voldoen. Een situatie die de transporteurs dan weer de ruimte laat om over hun transporttarieven te onderhandelen. Tarieven die de voorbije tien jaar trouwens nog nooit zo hoog zijn geweest. In die context slagen zelfs een aantal transporteurs erin zich uit de slag te trekken, terwijl ze amper de basisbeginselen van het vak beheersen.

2018 ziet er al even positief uit. Zelfs indien de groei in België niet zo gestaag blijkt als bij zijn belangrijkste economische partners, dan nog zou de vraag naar transport moeten blijven toenemen. De ‘chauffeursproblematiek’ is niet zo makkelijk op te lossen en ook in 2018 kan er dus nog een wanverhouding tussen vraag en aanbod merkbaar zijn. Die wanverhouding is echter niet voor iedereen negatief, aangezien bedrijven die chauffeurs weten aan te trekken en te behouden, er beter uitkomen. Een gefundeerd HR-beleid wordt met andere woorden een strategische troef (HR betekent trouwens veel meer dan een loonsverhoging…).

Uiteraard kunnen we niet voorzien wanneer die opwaartse spiraal van de huidige economische cyclus zal worden doorbroken en al evenmin of een of andere bubbel het heersende optimisme zal verstoren. Maar één ding is zeker: vroeg of laat komt aan elke economische cyclus een einde. We kunnen de transporteurs dus niet genoeg op het hart drukken om zich niet te laten meeslepen, zeker hun kostprijzen niet uit het oog verliezen en de geldelijke middelen rigoureus te beheren.