Platooningtest DB Schenker nu operationeel

Sinds 25 juni gebruikt DB Schenker twee MAN-trucks in het kader van een platooning-onderzoeksproject. De elektronisch aan elkaar gekoppelde trucks worden ingezet in een praktische logistieke toepassing. COO van DB Schenker Ewald Kaiser nam in februari de sleutels van de nieuwe MAN-platooningvoertuigen in ontvangst. “Autonoom en elektronisch gekoppeld rijden zal het wegtransport fundamenteel veranderen. Dit project is het eerste dat de focus zal leggen op het testen van platooning in dagelijkse logistieke operaties”. benadrukte hij. Het project kreeg 2 miljoen euro steun van de Duitse federale regering. Truckkonvooien worden getest tijdens normale geplande opdrachten van DB Schenker in reële verkeerssituaties op 145 km van de A9 tussen de DB Schenker vestiging in Neufahrn (München) en Nuremberg. Tot augustus zullen de trucks geen lading vervoeren. Aan het stuur zitten deze keer professionele truckchauffeurs van DB Schenker. Hun ervaringen, beoordelingen en evaluaties van platooning zullen het specifieke werkterrein zijn van de Hochschule Fresenius, die de wetenschappelijke ondersteuning biedt voor de testritten. “We willen te weten komen welke impact de nieuwe technologie heeft op de chauffeurs. De studie focust op de neurofysiologische en psychosociale niveaus. De resultaten van de studie van de human-machine interface zullen rechtstreeks teruggekoppeld worden om de technologie verder te ontwikkelen,” aldus prof. dr. Christian T. Haas, Head of the Institute for Complex Health Research aan de Hochschule Fresenius.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo