Transportmanagement.be

Charleroi Dry Port wordt hub van Lannutti

 22/02/2016  Claude Yvens  News Logistics, Contract Logistics
Charleroi Dry Port wordt hub van Lannutti

Charleroi Dry Port krijgt een nieuwe toekomst dankzij de inplanting van Lannutti. De Italiaanse groep neemt er een concessie en lanceert een dagelijkse spoorverbinding naar Turijn. Charleroi functioneert meteen ook als de groepshub voor Noordwest-Europa.

De nieuwe verbinding Charleroi-Turijn is een belangrijke schakel in het project Green Line Advanced Systems and Service. Dat is een joint-venture tussen de groep Lannutti en AGC Flat Glass Europe, een van zijn belangrijkste klanten in de sector van het vlakglas.
Multimodale pool
“Lannutti is in 2008 gestart met het gebruik van spoortransport. Wij willen 25% van onze volumes van de weg naar het spoor brengen. Vandaag is dat nog 15%. Dat we nu concessionaris geworden zijn op Charleroi Dry Port is een belangrijk element in deze strategie. Charleroi wordt ons multimodaal platform voor Noordwest-Europa, want van hieruit verzorgen we de verbinding naar de Benelux, Noord-Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland,” zegt Valter Lannutti, CEO van Lannutti.
Concreet zal Lannutti vijf wekelijkse verbindingen voorzien en het plant zelfs om er snel zes van te maken. A rato van 32 dagelijkse slots en 450 treinen per jaar, zullen dus jaarlijks 15.000 transporteenheden Turijn bereiken via het spoor. Daarvoor heeft Lannutti geïnvesteerd in opleggers die zijn aangepast aan het multimodaal transport van glas. Die opleggers kunnen ook dienen voor het vervoer van containers. Het is trouwens de bedoeling van Lannutti om snel de multimodale dienstverlening uit te breiden naar andere vrachten dan alleen vlakglas.De nieuwe ontwikkeling van Lannutti zal zich niet beperken tot deze concessie. In België voorziet de Italiaanse groep nog de aanwerving van een vijftigtal personen in het distributiecentrum van Marchienne-au-Pont en zijn wegcentrum van Mornimont. Daar is het coördinatiecentrum gevestigd voor de het hele Europese vloot die werkt voor het glastransport. “En ik mag u nu al aankondigen dat we nog bijkomende investeringen zullen doen in België in de jaren die komen,” bevestigt Valter Lannutti.

Paul Magnette (minister-president van het Waalse Gewest, Valter Lannutti et Sergio Chiamparino (president van de regio Piëmont)

Paul Magnette (minister-president van het Waalse Gewest, Valter Lannutti en Sergio Chiamparino (president van de regio Piëmont)

 

Een zegen voor Charleroi Dry Port
Jean-Luc Melard, gedelegeerd bestuurder van Charleroi Dry Port, is in de wolken. De trafiek had er in het beste jaar de top van 23.000 TEU gehaald, maar is daarna stelselmatig gedaald tot een niveau van 3500 kisten. “Met dat volume kan je niet rendabel werken. Nu kunnen we weer vertrekken van een basis van 15.000 TEU per jaar, met het perspectief om later 18.000 TEU te halen wanneer de zesde trein realiteit wordt. Met een dergelijke ‘trekker’ zullen we er veel eenvoudiger in slagen om andere klanten te vinden om het aantal verbindingen nog op te drijven.”
Claude Yvens