CeMAT: grens tussen intralogistiek en industrie verdwijnt

Door de digitalisering van de processen zullen de grenzen tussen de logistiek en de industrie zelf steeds meer vervagen. Logistiek 4.0 en Industrie 4.0 worden één, waarbij automatisering, IT-platformen en machine learning in allebei de processen worden geïntegreerd. Daarom worden vanaf dit jaar de vakbeur voor intralogistiek CeMAT en de hoogmis van de industrie Hannover Messe samengevoegd. Dat kondigde Jochen Köckler, voorzitter van de Hannover Messe aan tijdens een internationale persconferentie in Hannover. Vermoedelijk speelde ook de licht tanende ster van CeMAT en de stijgende concurrentie van Logimat ook een rol. Maar volgens Robert Bauer, de CEO van Sick (foto), is deze trend al een tijdje aanwezig. Zijn groep produceert sensoren voor zowel de logistiek als de industrie. “Die trend is vandaag vooral duidelijk in de intralogistiek, maar de grens zal ook vervagen in de logistieke processen stroomopwaarts en -afwaarts. Dat zal wel langer duren”. Ook Wolfgang Skrabitz, CEO van de Oostenrijkse intralogistiekgroep Knapp, deelt die mening. “De industrie is zo performant, geautomatiseerd en lean geworden, dat de volgende efficiëntiewinsten in de intralogistiek zullen moeten gevonden worden. De processen zullen dan ook steeds sneller geïntegreerd worden”, zegt hij. Volgens Bauer zal een andere factor meespelen: de producten zullen – zelfs bij massaproductie – steeds meer geïndividualiseerd zijn. “Daarom denk ik dat grote distributiecentra zullen verdwijnen. Omdat de klant al van bij het begin van het productieproces gekend is, zullen de producten niet meer via een distributieplatform passeren, maar rechtstreeks naar de klant vervoerd worden”, zegt hij. Over deze trendbreuk kunt u een uitvoerig artikel lezen in het volgende magazine van Link2logistics Management. CeMAT en Hannover Messe gaan door van 23 tot 27 april 2018.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo