Transportmanagement.be

Case-Study Yontec (Hasselt)

 01/09/2017  Yannick Haesevoets  Vans
Case-Study Yontec (Hasselt)

Een bedrijf dat groeit met gemiddeld een nieuwe bestelwagen per week? Daarvoor moet je in Hasselt zijn. Al zouden het er nog meer mogen zijn. De bestelwagens groeien echter mee met het personeelsbestand van Yontec NV. En daar knelt momenteel nog het schoentje.  “Onze aanwervingscampagnes, daar moet over gepraat worden. We kunnen niet anders”, aldus Davy Jonckers, zaakvoerder van Yontec NV.

Yontec voorziet in externe technische hulp inzake elektromechaniek en storingsonderhoud. “Ik begon hiermee in 2005. Na een zwaar ongeval waardoor ik moest stoppen als hoefsmid, zocht ik iets nieuw. Zo begon ik met wat we vandaag nog altijd doen: technische projecten aannemen. Doorheen de jaren zijn we organisch gegroeid. Twaalf jaar geleden nam ik onze eerste werknemer aan. In 2012 kwam ik Peter Manet tegen. Hij maakte een winstgevendheidsanalyse, is mee in het bedrijf gestapt en stuurt het sindsdien mee aan, vooral op financieel en strategisch gebied. Elk jaar gaan we op strategisch weekend in Barcelona. Onze strategische pijlers voor het jaar nadien uitbouwen. En dat werkt: in 2012 was het bedrijf twintig werknemers groot. Nu werken er zo’n 165 werknemers voor Yontec”, vertelt Davy.

Techniek uitbesteden

De klanten van Yontec zijn vooral productiebedrijven en bedrijven actief in de logistieke sector. Friesland Campina, Pepsico, AB Inbev, Colruyt, DHL, DPD, FedEx en Nike, om er een paar op te noemen. Veelal multinationals dus, waar Yontec voor lange tijd zit met technische projecten van A tot Z.  “Wat we daar doen? Vooral elektromechanische projecten en projecten i.v.m. storingspreventie en onderhoud. Snel inspringen bij shut-downs bijvoorbeeld. Zorgen dat service level agreements gewaarborgd blijven. Of systemen monteren. Als een klant ons een vraag stelt, proberen we hem zo goed en snel mogelijk te bedienen”, antwoordt Davy.

Zoektocht naar geschikt personeel

In totaal heeft Yontec een 150-tal actieve klanten in zijn bestand. Klanten zijn dus het probleem niet. De bottleneck bevindt zich aan de andere kant: geschikt personeel vinden. “We werken in drie grote regio’s: Limburg, Brussel-Vlaams-Brabant-Waals-Brabant en Antwerpen-Kempen. Elke regio heeft zijn regiomanager. In juni openen we een gloednieuwe vestiging in Gent, om op de regio Oost- en West-Vlaanderen te focussen. Die tweede vestiging is een mijlpaal voor ons. Maar we zijn continu op zoek naar nieuwe elektromechaniekers en storingstechniekers met een A1 of A2-diploma. We zoeken mensen met vijf jaar technische en industriële ervaring, een grote flexibiliteit en bereidheid om in een ploegenstelsel te werken. Dat is niet zo eenvoudig.”

“Onze meest belangrijke strategische pijler is dan ook duidelijk: het continu versterken van de Yontec-familie. Het moet een plezier zijn om voor ons te werken. En daar gaan we zeer ver in. We voorzien in tal van opleidingstrajecten. We organiseren om de acht weken standaard een groot personeelsevent. Onze petanquetoernooien, eindejaarsbrunch en Kinepolisevent zijn telkens weer hoogtepunten van het jaar.  Daarnaast voorzien we onze werknemers ook van de beste kleding, de beste uitrusting en het beste materiaal.  En daar hoort een volledig uitgeruste bedrijfswagen bij. Met tankkaart en onbeperkt privégebruik van de wagen”, aldus Davy.

Full option

In de vloot van Yontec zitten vijf Renault Clio’s voor de mensen van de back-office en 115 bestelwagens in eigen beheer. Ze huren nog een dertigtal bestelwagens, en voor eind mei worden er zeker nog 15 bijbesteld. Allemaal Renault Kangoos van 90 pk en afgewerkt in zwart metallic. En dus allemaal full option. “We willen onze mensen zo comfortabel en veilig mogelijk van A naar B brengen. En  we willen dat ze er ook privé plezier aan hebben. De bestelwagens zijn standaard uitgerust met een passagiersbank waarop twee personen kunnen meegenomen worden. Dat privégebruik heeft natuurlijk zijn voordelen. Onze bestelwagens zijn allemaal bestickerd met onze Yontec-publiciteit en de slogan ‘Superjobs voor supertechniekers’. Onze bestelwagens zijn misschien wel onze belangrijkste wervingstools. Hoe meer onze mensen dus rondrijden met hun bestelwagen, hoe liever we het zien”, lacht Davy.

De wagen staat klaar

Wie het ook allemaal graag ziet, is Renault Paesmans uit Hasselt. Voor hen is Yontec een fantastische klant die continu nieuwe bestellingen plaatst. Maar Davy verzekert ons dat de liefde wederzijds is. “Renault Paesmans is echt een strategische partner van ons. Onze eerste wagen kwam van daar. De tweede ook. En nu bestellen we jaarlijks 40 à 50 wagens bij hun. Ze zijn zo goed op ons afgestemd dat ze vaak al twintig wagens vooruit bestellen. Dan ga ik op een ochtend naar de garage, blijken er al Yontec-wagens te staan nog voor ik ze gekocht heb. Het enige dat me dan nog rest, is de bestelbon tekenen. De wagens worden allemaal gekocht via een financiële renting. We betalen een all-in prijs. Onderhoud en banden zit er dus in. Onze werknemers krijgen voorrang voor onderhoud. En ze kunnen kiezen waar ze hun banden laten vervangen. Zij die verder weg wonen, kunnen ook terecht bij Q-team. Al liggen de zomerbanden bij Paesmans al een maand op voorhand klaar voor ons.”

Naar 250 medewerkers

Yontec is dus niet slecht bezig. Eind vorig jaar werden ze nog Unizo KMO Laureaat. In dezelfde week wonnen ze de HRM-award van VOKA. “Zeer leuk. Maar we willen tegen eind 2019 naar 250 medewerkers groeien. Dit jaar zouden we er 52 willen aanwerven, elke week een nieuwe werknemer. Daarvoor werken we aan wervingscampagnes waar iedereen over praat. Peren gaan uitdelen bij prospecten in tijden van de perencrisis met Rusland. Of lunchtrommels voorzien. Bij al onze klanten eten mensen uit een Yontec-brooddoos met als opschrift: ‘Hungry for technicians’? Zo proberen we van een minder aantrekkelijk product toch iets sexy te maken. Hou trouwens de media de komende weken maar in de gaten, we gaan weer met iets uitpakken!”

Lees alles over Renault Vans in onze Transport & Van In Belgium directory!