Transportmanagement.be

Carl-Johan Almqvist (Volvo Trucks) : “Eén ongeval met autonome truck kan ons jaren doen verliezen”

 16/06/2017  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Carl-Johan Almqvist (Volvo Trucks) : “Eén ongeval met autonome truck kan ons jaren doen verliezen”

Recente ervaringen hebben ons geleerd dat een vrachtwagen perfect in staat is om autonoom te rijden in een gesloten omgeving. Maar onder welke omstandigheden kan een vrachtwagen zich in het reële verkeer begeven? We legden deze vraag voor aan Carl-Johan Almqvist (Product Safety Director van Volvo Trucks).

Hoe gaan autonoom rijdende vrachtwagens reageren t.o.v. de andere weggebruikers, van zodra ze toegelaten worden op onze wegen?

CJA: Dat is één van onze grootste uitdagingen. We weten uiteraard zeer goed hoe we onze eigen zelfrijdende voertuigen van niveau 3, 4 of 5 moeten ontwikkelen, maar we weten nog niet hoe we dit aan het grote publiek uitgelegd krijgen. Van zodra je het systeem onder de knie hebt, weet je ook tot wat het voertuig in staat is.

Niveau 4 als ultieme test

De overgang van niveau 3 naar niveau 4 wordt ongetwijfeld de belangrijkste overgang…

CJA: Effectief. Op dat moment wordt de constructeur met een bepaalde verantwoordelijkheid opgezadeld omdat hij een voertuig aan de man brengt dat zich geheel autonoom kan bewegen. Van zodra het fout gaat, zal men ook niet meer naar anderen kunnen kijken.

Moeten vrachtwagens van niveau 4 pas tot het verkeer worden toegelaten in semi-gecontroleerde omgevingen, waar bijvoorbeeld ook voertuigen van niveau 2 toegelaten zijn?

CJA: Ik ben geneigd om ja te zeggen. Onze voertuigen zijn permanent aan het evolueren, in die mate dat we meer voertuigen van niveau 2 produceren. Onze wegen worden echter nog altijd bevolkt door voertuigen met verschillende autonomie-niveaus. Moeten voertuigen van niveau 2 de toegang tot het verkeer ontzegd worden, zoals vervuilende wagens uit onze steden geweerd worden?

Hoeveel moeten de overheden investeren om zelfrijdende vrachtwagens van niveau 4 toe te laten op hun wegennetwerk?

CJA: Ook dat is een grote uitdaging, maar deze keer voor de overheid. Ze moeten er zich goed van bewust zijn dat deze technologie talrijke voordelen heeft, en dat het wel eens snel zou kunnen gaan. We zouden hen bijvoorbeeld uiterst nuttige informatie kunnen doorsturen over de staat van de weg.

Wanneer mogen we de eerste voertuigen van niveau 4 op onze wegen verwachten?

CJA: Ik ben er zeker van dat testritten mogelijk zijn op heel korte termijn. De doorbraak van deze voertuigen op korte termijn zal afhankelijk zijn van deze tests. Eén enkel ongeval kan ons zomaar verschillende jaren doen verliezen.

Van niveau 1 tot niveau 5

Niveau 1: het voertuig heeft de controle over een aantal functies (versnellen, remmen)

Niveau 2: het voertuig neemt een aantal functies over om manoeuvres uit te voeren in functie van de omgeving van het voertuig

Niveau 3: het voertuig is in staat om een traject autonoom af leggen, maar de chauffeur moet kunnen ingrijpen in gevaarlijke situaties

Niveau 4: het voertuig kan een traject volledig autonoom afleggen

Niveau 5: de aanwezigheid van een chauffeur aan boord is niet meer vereist