Transportmanagement.be

Brussels Airport verliest vrachtmaatschappijen

 12/05/2017  Claude Yvens  Multimodaal
Brussels Airport verliest vrachtmaatschappijen

Brussels Airport betreurt dat twee vrachtmaatschappijen de nationale luchthaven verlaten door de Brusselse geluidsboetes. Na Yangtze River Express in februari is het nu de beurt aan Air Cargo Global.

Het totale vrachtvervoer van Yangtze River Express en Air Cargo Global bedroeg in 2016 bijna 12% van het totale volvrachtvervoer op Brussels Airport. Van de zes volvrachtmaatschappijen die opereerden op Brussels Airport met een 747, blijven er nu nog vier over, met een reëel risico dat er binnenkort nog meer vertrekken. Magma Aviation heeft Brussels Airport laten weten dat zij van plan zijn om in de komende weken de luchthaven te verlaten indien de Brusselse exploitatiebeperkingen blijven bestaan.

“De nood aan een stabiel wettelijk kader en een definitieve oplossing is dringender dan ooit. Zoals we reeds eind april hebben aangekaart, is de beslissing van de Brusselse regering om het innen van de boetes uit te stellen geen oplossing. Deze beslissing ging misschien uit van goede intenties, maar creëert een periode van onzekerheid gedurende anderhalf tot twee jaar. Bedrijven beslissen op basis van de PV’s die zij nu ontvangen, niet op basis van de boetes die de Brusselse regering pas twee jaar later bekendmaakt. Dit doet vliegtuigmaatschappijen beslissen om hun operaties naar het buitenland te verleggen, met een verlies aan jobs en economische waarde voor België als gevolg. Ik roep de betrokken politieke partijen op om de negatieve spiraal stop te zetten die het lokale en economische weefsel in België vernietigt en zo snel mogelijk tot een oplossing te komen” aldus Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.