bpost slaat grote slag in fulfilment voor e-commerce

bpost neemt het Amerikaanse Radial over. Dat is het grootste zelfstandig fulfilmentbedrijf voor e-commerce van de VS. Met deze acquisitie (voor een bedrag van ca. 700 miljoen euro) verwerft de groep niet alleen een grote logistieke speler, maar ook veel know-how en technologie. In tegenstelling tot wat sommige media melden, is Radial geen pakjesbedrijf, maar een ‘fulfilment’-bedrijf. Het biedt retailers en merken logistieke diensten aan voor hun e-commerce activiteiten, zoals opslag, picking en verpakking en verzending.  In 2016 verwerkte het meer dan 306 miljoen SKU’s via zijn 24 fulfilment centra in de VS en verzond het 72 miljoen pakjes. Naast fulfilment biedt het omnichannel-technologie aan en diensten zoals de organisatie van transport, retourlogistiek en klantendiensten. De omzet voor dit jaar is geschat op 1 miljard dollar en de EBITDA op 65 à 70 miljoen dollar. Radial is naar eigen zeggen het grootste zelfstandige fulfilmentbedrijf van de VS. Enkel Amazon is groter. Het marktaandeel is echter slechts 4%, wat wijst op een grote marktversnippering. Klanten zijn onder andere Adidas, Levi’s, Estee Lauder, Ralph Lauren en Godiva. Door Radial over te nemen verwerft bpost niet alleen een vrij belangrijke positie in de VS op de e-commercemarkt, maar ook expertise en technologie. “Die zullen bpost helpen om een leider te worden binnen de e-commerce logistiek”, zegt CEO Koen Van Gerven. Ook krijgt de groep toegang tot trans-Atlantische e-commerce handelsstromen, wat niet onbelangrijk is in het vooruitzicht van de groei van crossborder online handel.    

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo