Transportmanagement.be

Belgische opleggermarkt: de uitdagers in moeilijkheden (+ Trailer registrations in Belgium 2013)

 27/11/2013  Claude Yvens  Trucks & Trailers
Belgische opleggermarkt: de uitdagers in moeilijkheden (+ Trailer registrations in Belgium 2013)

De Belgische opleggermarkt heeft zich sinds het begin van de crisis aanzienlijk geconcentreerd. Vooral de opkomende uitdagers, die klassiek materieel aanbieden, lijden.

Van Hool heeft sinds het begin van het jaar zijn ondertussen historische leidersplaats, die enkel door LAG (in 2009) en Schmitz (in 2012) werd aangevallen, opnieuw opgenomen. Bij de grote Duitse constructeurs neemt Krone voor het eerst sinds 2008 de bovenhand op Schmitz. De vier ‘groten’, zijn voortaan in een dalende markt goed voor een marktaandeel van 57%, terwijl dat in 2009 slechts 44% was. Tijdens diezelfde periode kon slechts één uitdager zijn plaats afdwingen, met name System Trailers, dat voortaan flirt met de drempel van 5%.

Franse mislukking tenzij in de koelmarkt

Alle andere constructeurs van standaard of huifmaterieel hebben de kelk tot de bodem moeten ledigen. De vervoerkosten zijn te hoog geworden ten opzichte van de waarde van het materieel. Acht van hen, waarbij merken als Fruehauf, Samro, Lecitrailer, Kässbohrer, Pacton, Talson, Schwarzmüller en Benalu zagen hun aandeel van 11,5% dalen tot minder dan 1,5%. Opmerkelijk genoeg zitten in dit lijstje de voornaamste Franse merken, die op die manier haast van het Belgische toneel zijn verdwenen. Dat in tegenstelling tot Chereau en Lamberet (men kan hier ook nog de fabrikanten van koelopbouwen aan toevoegen), die de stevige Franse positie bij de isotherme koetswerken bevestigen.

De andere Belgische generalistische spelers boeken uiteenlopende resultaten. Renders heeft op vijf jaar de helft van zijn marktaandeel verloren, terwijl de Turbo’s Hoet groep (die een volledig nieuwe organisatie van zijn getrokken materieel afdeling aankondigt, zie elders in dit nummer) zich handhaaft op 4,2%.

Rest ons nog de nichespecialisten. Algemeen boeken de Belgen (Stas, Gheysen & Verpoort, Faymonville (met Max Trailer) en AJK) vooruitgang. Merken als EKW, ATM, AWB en OVA hebben daarentegen van hun pluimen verloren. In het kippersegment hebben de nieuwe spelers het niet gemakkelijk (Galtrailer blijft na een goed 2012 ter plaatste trappelen), wat nieuwe merken er niet van weerhoudt aan de deur te kloppen, zoals het Spaanse merk Granalu, dat verdeeld wordt door Vansteelandt. Ook hier mag de grootste mislukking op het conto van een Franse fabrikant worden geschreven, aangezien Robuste Kaiser op vier jaar tijd van 1,87% terugvalt op 0,03%. In totaal zijn meer dan 9 op de tien in België verkochte opleggers van Belgische of Duitse origine.

Op enkele zeldzame uitzonderingen na zijn de volumes lager dan het gemiddelde voor de periode 2010-2012. Naast marktaandeel streven de merken dan ook vooral naar een stijging van de verkopen.

De volledige tabellen met de verkoopcijfers en marktaandelen van alle opbouwers en opleggermerken die in België actief zijn sinds 2008.
KLIK HIER!

Document PDF

Tagged With: trailerbelgiemarkt