Belgische binnenvaartprojecten in gevaar door opschorting Seine-Nord

Frans Transportminister Elisabeth Borne heeft het Seine-Nordproject in de koelkast gestopt. Nochtans moesten de werken dit jaar nog starten.  Dit kanaal is een belangrijk onderdeel van het bredere Seine-Scheldeproject, dat de Beneluxhavens met de Parijse regio moet verbinden.  In dat vooruitzicht zijn vooral in West-Vlaanderen en Henegouwen werken gestart. Zij dreigen nu minder nut te hebben. Eind juni zei de Franse premier Edouard Philippe nog dat de Franse regering niet terug zou komen op eerdere beloftes om werk te maken van Seine-Nord. Dat groot gabarietkanaal moet gegraven worden tussen Compiègne en Cambrai  om een binnenvaartverbinding tussen de Schelde en de Seine mogelijk te maken. Groot was dan ook de verwondering toen Transportminister Borne vorige week zei dat ze alle grote infrastructuurprojecten opschort, inclusief Seine-Nord. Dat bevestigde ze gisteren in de Franse Senaat. “De vorige regering heeft zich geëngageerd voor een aantal grote projecten zonder de budgetten  te voorzien. Het gaat om 10 miljard voor de komende vijf jaar. Het zou onverantwoordelijk zijn om beloftes te doen terwijl de Staat vandaag niet over de nodige middelen beschikt”, zei ze. Alle dossiers worden doorgeschoven naar de ‘Assises de la Mobilité’ die dit najaar georganiseerd worden. Dan pas zullen knopen doorgehakt worden. Noord-Franse politici zijn verbolgen dat het project wordt uitgesteld en mogelijk zelfs opgedoekt. Het kanaal zal 4,5 miljard kosten, waarvan 1,2 miljard betaald wordt door de EU. Zij vrezen dat als de werken niet snel starten, het Europees geld niet meer wordt toegekend. West-Vlaanderen en Henegouwen Die hele heisa heeft ook gevolgen voor ons land. Als Seine-Nord er niet komt, verliest het project Seine-Schelde aan belang. Dat moet de binnenvaart tussen België en Frankrijk een ferme impuls geven.  In het vooruitzicht daarvan zijn wordt in West-Vlaanderen en Henegouwen geïnvesteerd in de ontwikkeling van bijkomende capaciteit. Zo zijn er werken aan de Leie, wordt de River Terminal Wielsbeke uitgebreid en gemoderniseerd, en wordt de ‘River Terminal Roeselare’ aangelegd, een nieuwe binnenvaartterminal op het kanaal Roeselare-Leie, die de naam ‘krijgt. Ook in Wallonië zijn werken aan de gang, onder andere om de doorvaart van grotere schepen door Doornik mogelijk te maken, en om de verbinding met Charleroi – en van daaruit met de ‘dorsale fluviale wallonne’ – te verbeteren.  

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo