Alain en Arthur Ziegler : zoals goede wijn…

Het traditierijke huis Ziegler ging er in 2016 met meer dan 10% op vooruit. Dankzij een veelvoud aan initiatieven en innoverende projecten, werkt het bedrijf in alle stilte aan efficiëntieverbeteringen. Het Brusselse bedrijf is nog altijd in handen van Arthur Ziegler en zijn zoon Alain, die ondertussen kunnen terugvallen op het uitstekende werk van een nieuwe generatie managers. Arthur en Alain Ziegler ontvangen ons in de ontvangstruimte van de maatschappelijke zetel van Ziegler, die er nog exact hetzelfde uitziet als 100 jaar geleden. Met Arthur Ziegler staan we oog in oog met de zoon van de oprichter, die op zijn beurt de kleinzoon was van de stichter van Schenker. Om maar te zeggen dat onze gesprekspartners echt wel als transporteurs in de wieg gelegd zijn… Met 10% gegroeid in 2016 Hoe is 2016 verlopen voor Ziegler? Arthur Ziegler: We zijn aanwezig in twaalf landen en we blijven groeien met behoud van onze waarden als familiebedrijf. In 2015 hebben we voor 1,2 miljard euro gefactureerd en in 2016 zullen we normaal gezien uitkomen op een groei van ca. 10%. In welke mate hebben de recente overnames bijgedragen aan deze groei? Arthur Ziegler: De overname van Phoenix Freight International in Basildon (Verenigd Koninkrijk) was de meest recente overname. Die dateert van oktober 2015. Met zijn 35 personeelsleden heeft Phoenix uiteraard een flinke bijdrage geleverd aan onze groei in 2016. Maar onze groei is voor het overgrote deel gerealiseerd dankzij nieuwe klanten en grotere volumes bij de bestaande klanten. Nadat we in 2007 een participatie genomen hadden bij Simba, zijn we begin 2013 van start gegaan met Ziegler Logistics in China en Hong-Kong. Een operatie die ons geen windeieren gelegd heeft. Deze investering heeft voor een stevige boost gezorgd voor onze luchtvrachtactiviteiten richting China. Hoe probeert u een evenwicht te zoeken tussen de in- en uitvoer in de relatie met China? Alain Ziegler: Vroeger was de invoer goed voor 90%. We mikken uiteraard op een perfect evenwicht. Momenteel ligt de verhouding op 65/35. Deze toename aan de exportzijde hebben we onder meer te danken aan de groei van farmaceutische en chemische producten, maar ook van luxegoederen zoals… Zwitserse zakmessen bijvoorbeeld… Hoe evolueert de rentabiliteit bij Ziegler? Arthur Ziegler: Ik doe liever geen uitspraken over cijfers, maar de rentabiliteit is positief en ook elke afdeling apart is rendabel. Is het nog van deze tijd om de verschillende afdelingen over verschillende merken te verdelen? Arthur Ziegler: Meer dan ooit. Het is zelfs het geheim achter onze groei. Als je met agenten werkt, kan je nooit concurrent zijn van die agenten. Dankzij onze verschillende merken kunnen we dergelijke obstakels uit de weg gaan en nieuwe goederenstromen ontwikkelen. Alain Ziegler: Dit maakt van Ziegler bovendien een verzameling van KMO’s die elk hun eigen dynamiek behouden. IT om op de algemene kosten te besparen U kan terugkijken op een uitzonderlijk lange carrière. Op welk vlak is de transportsector het meest veranderd volgens u? Arthur Ziegler: Alles is veranderd! De goederenstromen zijn veranderd, de douaneformaliteiten zijn veranderd… Vroeger mocht je de douane bijvoorbeeld betalen wanneer het je uitkwam. Nu wordt er totaal geen uitstel meer verleend. Hierdoor zijn we onrechtstreeks een bron van inkomsten kwijtgespeeld. Aangezien de transporttarieven continu dalen, zijn we verplicht om op onze algemene kosten te besparen. Bij Ziegler gebeurt dit door een doorgedreven gebruik van IT. Op de ongeveer 3.000 werknemers, zijn er 92 personeelsleden die deel uitmaken van onze eigen IT-afdeling. Alain Ziegler: Zo hebben we bijvoorbeeld meer dan 300 voertuigen van onze eigen vloot en van sommige onderaannemers, uitgerust met het nieuwe Zimob-systeem (afkorting voor ZIegler Managment On Board). Naast de plaatsbepaling van de voertuigen, kunnen de chauffeurs die over een iPad Mini of tablet beschikken, in realtime een geactualiseerde lijst krijgen van de leveringen en afhalingen die ze moeten doen. Met die toestellen kunnen ze ook foto’s nemen van zowel de afgetekende transportdocumenten als van de goederen bij eventuele schadegevallen. Het is bovendien mogelijk om stap voor stap aan te geven welke opdrachten ze reeds uitgevoerd hebben. Al die data worden rechtstreeks opgeladen op ons informaticasysteem CargoSwift, waarna ze in realtime worden doorgestuurd naar de operatoren. Dit laat ons toe om sneller op de bal te spelen. We kunnen de klanten sneller op de hoogte brengen en het is beter voor de planning. Bij de klanten hebben we komaf gemaakt met papieren documenten. Alles wordt afgetekend op de tablet en voor bewijs van aflevering kunnen onze klanten terecht op onze website. Voor onze site van Universal Express in Aalst gaat het bijvoorbeeld over 1.200 zendingen per dag. Alle voertuigen worden gevolgd en ze zijn zichtbaar op een scherm. Dat biedt ons extra troeven op het vlak van kwaliteit. Op het moment dat de chauffeurs terugkomen, zitten de laadlijst en de vrachtbrief in het virtuele dossier en kunnen de rondes onmiddellijk worden afgesloten. Ook de transportplanning wordt automatisch gecreëerd. Dankzij deze tool kunnen de rondes voor 90% worden ingepland, wat uiteraard enorm veel voordelen heeft naar rentabiliteit en productiviteit. Het is de bedoeling om deze technologie geleidelijk aan ook op onze andere sites toe te passen. Investeringen in België Waar situeert Ziegler zich in het Belgische transportlandschap? Arthur Ziegler: We hebben geleden onder de concurrentie van een aantal grote groepen met filialen wereldwijd. Als je de ‘pure’ transportbedrijven als Essers en Jost even buiten beschouwing laat, zou ik durven zeggen dat we nog altijd het grootste transportbedrijf zijn in België. Alain Ziegler: Met onze vier bedrijven Ziegler, Universal Express, Intertrans en Carga hebben we in alle stilte een expertise opgebouwd in de meest uiteenlopende niches: verhuis, ADR, moto’s, hangend confectievervoer, beurzen en tentoonstellingen. In België zijn we ook volop bezig met de uitbouw en renovatie van onze infrastructuur. Ons operationeel centrum in Brussel is voortaan ondergebracht bij Canal Logistics en begin 2016 hebben we onze vestiging in Gent volledig gerenoveerd. Dit gebouw was niet meer aangepast aan de huidige volumes. De werkzaamheden werden in twee fasen uitgevoerd. Het achterste gedeelte heeft plaats geruimd voor een nieuwe cross-dock zone met een hoogte van 6 meter. We hebben ook een afdak voorzien waar de meest volumineuze goederen makkelijk geladen en gelost kunnen worden. Het centrale gedeelte is ingericht als opslagmagazijn met rekken en een vrije hoogte van 10 meter. In de tweede fase hebben we het gedeelte aan de straatkant aangepakt op basis van hetzelfde model. De totale oppervlakte beslaat nu 5.500 m² met 20 laadkades in plaats van 8 en automatisch aanpasbare kaaihoogtes. Mikken jullie nog altijd op samenwerking om het hoofd te kunnen bieden aan de grote groepen? Arthur Ziegler: Absoluut. Zo is er onder meer de samenwerking met Cargoline in Duitsland. We lopen echter altijd het risico dat mastodonten als DSV of Kuehne + Nagel aan de haal gaan met transporteurs die deel uitmaken van deze groeperingen. Hoe evolueren de betalingstermijnen? Arthur Ziegler: Slecht. Een transporteur moet over meer liquide middelen beschikken dan vroeger. Hoe rijker de klanten, hoe slechter ze betalen. 60 dagen is zowat de norm geworden. In Zwitserland hebben we onze samenwerking met Novartis moeten stopzetten, omdat met ons doodleuk meedeelde dat men op 90 dagen wilde betalen. Ze moeten niet denken dat we bankier gaan spelen. Wat zijn de grootste problemen waarmee een internationaal opererend bedrijf als Ziegler in België geconfronteerd wordt? Arthur Ziegler: In eerste instantie denk ik aan de sociale wetgeving. In het internationaal vervoer is het momenteel interessanter voor ons om gebruik te maken van een buitenlandse tractionair. Ik vind het ook jammer dat de proefperiode afgeschaft is. Dat is een vergissing en tevens een rem op de tewerkstelling. Je wordt als werkgever verplicht om een opzeggingsvergoeding te betalen aan een personeelslid die uiteindelijk niet brengt wat je ervan verwacht had. Dit werkt verstikkend… De grootste van de kleintjes Ziegler is ook actief in het Verenigd Koninkrijk. Wat zijn de mogelijke gevolgen van de brexit volgens u? Alain Ziegler: De Britten zullen erin slagen om hun markt af te schermen en hun eigen munt te behouden… Als ze de Britse Pond op hetzelfde lage niveau kunnen houden, zal dit heel voordelig zijn voor hun uitvoer. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om de douanerechten op het huidige niveau te behouden. Het zal uiteindelijk nog wel meevallen… Is Ziegler de grootste van de kleintjes of de kleinste van de grote? Arthur Ziegler: Ik ben geneigd om te zeggen dat we momenteel de grootste van de kleintjes zijn. En daar kunnen we perfect mee leven. Met welk Europees bedrijf zou u Ziegler willen vergelijken? Arthur Ziegler: Met bedrijven als Hellmann in Duitsland of Heppner in Frankrijk. Hoe ziet de toekomst van Ziegler eruit? Arthur Ziegler: Ik vertegenwoordig momenteel de twee generatie die aan het hoofd van het bedrijf staat. Mijn zoon Alain de derde. Mijn kleindochter is na het beëindigen van haar studies, ook al vertegenwoordigd in het management. Ik durf dus zeggen dat we op de goede weg zijn…  VIP-interview Wat is het laatste boek dat u gelezen heeft? Arthur Ziegler: Ik lees vier kranten per dag, maar het laatste boek is ‘La Vie Est Un Voyage’ van Jacques Franck, de voormalige journalist van La Libre Belgique (NVDR: uitgeverij Luce Wilquin). Dit doet me mijmeren over ons eigen bedrijf, dat ook al een lange weg heeft afgelegd… maar nog niet rond is. Voor wie heeft u de meeste bewondering? Alain Ziegler: Voor meneer Toyoda en de manier waarop hij een industrie ontwikkeld heeft. De manier waarop kreeg later veel navolging. Mocht u geen transporteur geworden zijn, welk beroep zou u dan uitgeoefend hebben? Arthur Ziegler: Landbouwer. Niet zozeer het werken met beesten, maar eerder het werk op tarwe- of maisvelden. Heeft u ergens spijt van? Arthur Ziegler. Dat ik niet meer kan sporten. Vroeger ging ik na het werk vaak een uur in het bos lopen. Ik heb ook vaak gezwommen, geskied en gefietst.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo