Transportmanagement.be

Aisle Master : Spaas maakt de gangen smaller

 08/10/2013  Claude Yvens  Logistics
Aisle Master : Spaas maakt de gangen smaller

De kaarsenfabrikant Spaas uit Hamont-Achel heeft zijn grondstoffenmagazijn zodanig anders ingericht dat er plaats is voor een extra rij met rekken. Op die manier wil het straks de huur van een extern magazijn volledig uitsparen.

Die smalle gangen met een rij rekken meer levert ons 120 extra palletplaatsen op. Daardoor kunnen we de grondstoffen uit het magazijn in Herentals – waar de afgewerkte producten zitten – hierheen halen. Op die manier moeten we minder ruimte huren en het maakt ook de organisatie van de bevoorrading van de fabriek een stuk efficiënter, zegt André Zentjens, hoofd van het magazijn.
De aanleiding van die herinrichting was eigenlijk een defect aan de oude reachtruck. Die was 25 jaar in dienst geweest en de herstelkosten liepen uit de hand. Met 10.000 euro konden we inderdaad betere dingen doen dan een oude truck oplappen. Toen we dan op zoek gingen naar een nieuwe truck zagen we meteen dat leveranciers toestellen voor smallere gangen aanboden. Dat heeft ons aan het denken gezet, zegt André Zentjens.
Daarenboven wilde Spaas het brandgevaar beperken door de achterkanten van de palletten niet meer tegen elkaar te zetten, maar er 10 cm tussen te laten zodat de sprinklers tot beneden kunnen raken. Dat gebeurde met het oog op het vele brandbare verpakkingsmateriaal dat zich in het magazijn bevindt naast parfums, kleurstoffen en wieken. De grondstoffen voor de kaarsen zelf – paraffine en stearine – zitten hoe dan ook in tanks buiten het gebouw. We hebben daarom het magazijn opnieuw ingericht en gangen gemaakt van 1,98 meter, zegt André Zentjens.
De versmalling van de gangen was alleen mogelijk door te kiezen voor een heftruck die daarin kan werken. Spaas koos voor een Aisle Master, geleverd door Mabo-Lifting. André Zentjens demonstreert het toestel en het valt meteen op dat – hoewel het erg lang oogt – het toch heel kort kan wenden omdat de vorken meer dan 90° draaien. Daardoor komen de vorken soms naast de truck te staan. Dat geeft je als bestuurder een heel goed zicht op de lading en dus heb je een perfecte controle, zegt André Zentjens.
Spaas heeft nu een Aisle Master met een korte mast omdat het magazijn nergens hoger is dan 6 meter. Bovendien moet de truck ook in de ateliers kunnen rijden en dan moet hij onder een poort door kunnen. Met een hogere mast was dat niet gelukt. André Zentjens heeft nog bijkomende voordelen ontdekt van deze machine. We kunnen nu ook buiten palletten ophalen. Daar bestaat de ondergrond uit klinkers of verharde aarde en onze oude reachtruck kon daar niet goed mee overweg, zeker niet in de winter. Maar de Aisle Master kan dat zonder problemen. Ten slotte heeft de batterij een werking van 6 uur en dat is voldoende om hem een hele dag te laten werken. Meer is niet nodig voor ons, zodat we hem gewoon ‘ s nachts kunnen opladen.
Mabo-Lifting heeft 8 mensen opgeleid om met de truck te rijden. Het is even wennen, maar na een dag oefenen ben je er mee weg.
Peter Ooms 

Document PDF

Tagged With: Aisle-MasterSpaas