Transportmanagement.be

Afdekken laadruimte : een kwestie van veiligheid

 25/11/2014  Claude Yvens  Expertise Center, Fleet Management
Afdekken laadruimte : een kwestie van veiligheid

Met losgestorte goederen mag men niet zomaar rondrijden. Wettelijk is het verplicht om er voor te zorgen dat er niets van de lading op de rijweg kan terecht komen. Daar zijn verschillende oplossingen voor, van dekzeilen tot bewegende dakluiken.

De eenvoudigste oplossing is een dwars over de laadruimte op te spannen rolzeil. Dat rolzeil wordt aan één van de bovenkanten van het voertuig bevestigd en wordt over de laadruimte gerold en dan aan de andere kant vastgezet. Sommige leveranciers kunnen voor dit uitrollen ook een pneumatisch of elektrisch systeem leveren. Nieuwere afdekzeilen, zoals onder meer Cramaro, werken zoals het schuifdak van een huiftrailer en openen van voor naar achter of van achter naar voor. Andere systemen werken met afdekplaten.

Uit onderzoek is gebleken dat ook bij lege ritten het afdekken van de laadruimte tot aanzienlijke besparingen kan leiden in brandstofverbruik (ongeveer 6 %). Het dakzeil verhindert dan immers effectief de wervelstromen die ontstaan in de lege laadruimte.

De voornaamste spelers op de markt

Cramaro ontwikkelt en produceert gepatenteerde afdeksystemen voor de transportsector. Cramaro is daarbij Europees marktleider. Het Cabriole’ systeem van Cramaro bestaat uit een PVC doek met daarin stalen bogen met een maximale hoogte van 600 mm. Het systeem is leverbaar met handmatige of met hydraulische bediening. Cramaro levert het systeem ook in een ‘ light’ uitvoering en de eenvoudige Tendi Light. Andere mogelijkheden zijn de Flip Tarp en Tell One.

Het Nederlandse VAKO bouwt de ALU Vouwkap. Deze vouwkleppen zijn van sterk aluminium. Wanneer de kleppen geopend langs de zijwand hangen is de bovenrand geheel vrij. De kleppen hebben een opgevouwen hoogte van 700 mm en een breedte van 100 mm. Het systeem is universeel waardoor het op elke bak te monteren is.

Fliptop is een Zweeds systeem met een laag eigengewicht (circa 250 kg). De zeilconstructie (tot een lengte van 8500 mm zonder middensteun) biedt een grote vrije overspanning voor het makkelijk kunnen beladen. Het systeem is leverbaar met afstandsbediening en Powerpack (zonder gebruik van PTO).

Nog uit Nederland komen de Marcolin Afdeksystemen. De werking is vergelijkbaar met de Cramaro Cabriole’ .
Hyva levert hiervoor het Multikap II afdeksysteem. Het bestaat uit een aandrijfkast, de afdekplaten en het hydraulisch systeem. Optioneel is het systeem met een elektro/hydraulisch aggregaat leverbaar.

Document PDF

Tagged With: Afdekkenlaadruimte veiligheid