Aantal pakjes e-commerce stagneerde vorig jaar in België

Het aantal online bestellingen van producten is vorig jaar in België met slechts 0,3% gegroeid. In het laatste kwartaal was er zelfs een daling van het aantal aankopen met 1,7%. Dat betekent dat het aantal pakjes voor de e-commerce in 2017 stagneerde. De waarde van de online bestelde producten, daarentegen, is wel gestegen, met ruim een tiende. De online omzet in België groeide vorig jaar met 11,4% tot 10,05 miljard euro. Dat is een record, meldt de koepelorganisatie BeCommerce. Ze publiceerde zopas haar ‘Market Monitor’ voor 2017, die Transportmedia kon inkijken. De cijfers tonen een gecontrasteerd beeld: de omzetgroei zat vooral in de diensten en minder in de producten. Het totaal aantal aankopen steeg in 2017 met amper 1,6% tot 86,55 miljoen. In het vierde kwartaal was de groei beperkt tot +0,1% tegenover het vierde kwartaal van 2016. Bij de diensten, zoals vliegtuigtickets, vakanties, events, attracties,…) waren die cijfers resp. +5,1% en +5,7%. Bij de producten, daarentegen, vallen de cijfers tegen. Voor het hele jaar was er sprake van amper +0,3% meer bestellingen (62,2 miljoen aankopen) en in het vierde kwartaal zelfs van een daling met 1,7% tegenover het vierde kwartaal van 2016. Dat is opmerkelijk: in die periode worden de eindejaarsaankopen gedaan. Het aantal bestellingen in het vierde schoot omhoog tegenover het derde kwartaal (van 15,09 miljoen naar 17,02 miljoen), maar dat cijfer is wel lager dan een jaar eerder (17,31 miljoen). Indien men ervan uitgaat dat per online aankoop van een product een pakje wordt vervoerd, dan betekent dit dat het aantal paketjes in België vorig jaar stagneerde. De waarde van die producten lag wel hoger. In 2017 groeiden de bestedingen met 11,3% tot bijna 4,5 miljard euro. Bij de diensten was de groei +10,1% tot 5,6 miljard. Maar ook hier tonen de kwartaalcijfers een opmerkelijk beeld: in het vierde kwartaal steeg de waarde van de bestedingen met ‘slechts’ 7,8% tegenover het vierde kwartaal 2016, terwijl de waarde van de diensten met 14,8% groeide.  

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo