Transportmanagement.be

Schmitz Cargobull breidt gamma ook uit naar LCVs

 01/09/2017  Hendrik De Spiegelaere  Vans
Schmitz Cargobull breidt gamma ook uit naar LCVs

Schmitz Cargobull is veruit de grootste trailerbouwer in Europa. De Duitse constructeur is van oudsher ook actief in de opbouw van koetswerken op vrachtwagens. Precies dat gamma wordt nu uitgebreid met een bouwkastprogramma voor gesloten koetswerken op chassis vanaf 3,5 ton.

 Met de V.KO DRY van box body kit komt de afdeling Van Bodies van Schmitz Cargobull op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen van 3,5 tot 6 ton. Dat betekent dat de voertuigfabrikant nu trailers en koetswerken kan aanbieden voor de complete supply chain van 3,5 tot 44 ton.

De van box koetswerkkit wordt uitgebracht in twee standaardmaten en kan perfect aangepast worden aan de specificaties van alle voertuigfabrikanten. In de nieuwe productielijn, die hiervoor werd opgebouwd in Berlijn, kunnen op middellange termijn tot 7500 koetswerkkits per jaar gebouwd worden.

Full-service provider

De nieuwe producten richten zich specifiek op de Last Mile Logistics van voedingsmiddelen en non-food artikelen. Dat stelt hoge eisen aan het transportmaterieel.

De klanten worden in de eerste plaats de constructeurs van lichte bedrijfsvoertuigen op Europees niveau. Met de modulaire kits kunnen de constructeurs dan een kant en klare oplossing bieden aan de eindklant (voertuig plus opbouw). Anderzijds wil Schmitz Cargobull de koetswerkkits ook aan carrosseriebedrijven leveren, die hiermee snel een standaard product kunnen leveren. Schmitz Cargobull gaat er van uit dat een carrosseriebedrijf een koetswerkkit binnen de 14 werkdagen na bestelling kan ontvangen.

Voor een snelle reparatie van schade aan de kits zal ook het Europese Schmitz Cargobull servicenetwerk (1300 servicepartners) instaan. Zij garanderen tevens de beschikbaarheid van originele onderdelen.

V.KO DRY van koetswerkkit

Het eerste koetswerktype voor de lichte bedrijfsvoertuigen in het gamma van Schmitz Cargobull is de V.KO DRY van kastopbouw. Ondanks een dikte van amper 20 mm zijn de panelen sterk en robuust, met een gunstig eigengewicht. In de kit zijn standaard een lichtdoorlatend dak en twee vleugeldeuren achteraan inbegrepen. Positielichten en een derde remlicht zijn in het koetswerk geïntegreerd en dus goed beschermd, net als de elektrische bedrading, die al voorbereid werd in de fabriek.

De kits worden volledig klaar voor montage geleverd, afgestemd op het chassis waarop ze moeten gemonteerd worden. Die montage kan dankzij de meegeleverde profielen en pasklare panelen snel en vrij eenvoudig verlopen. Volgens Schmitz Cargobull moeten twee technici de montage in twee uur kunnen klaarspelen.

Dan zijn er nog een aantal opties op het vlak van ladingbevestiging (airline rails in de vloer en/of zijwanden, ankerrails, sjorogen), extra verlichting en extra beschermplaten.

Deze eerste uitvoering zal spoedig gevolgd worden door andere uitvoeringen.

 

Specificaties V.KO DRY van box body kit

Koetswerklengte: afhankelijk van de wielbasislengte van het voertuig
Koetswerkbreedte: 2100 – 2200 mm
Koetswerkhoogte: 2100 – 2300 m
Voorpaneel en zijwanden: 20 mm sandwichpanelen met GRP buitenlaag,
Beschermplaten: aluminium, 150 mm hoog
Dak: lichtdoorlatend of sandwichconstructie
Achterportaal: aluminium met stalen vloerstuk, twee vleugeldeuren, 25 mm sandwichpanelen
Vloer: zelfdragende constructie met steunen aangepast aan het chassis
Kleuren: Arctic White MB9147, Pure White RAL 9010 of Candy White B9A