20 pk meer en 100 kg minder voor de DAF CF- en XF-voertuigen

DAF Trucks stelde vanmorgen een belangrijke upgrade van zijn zware CF- en XF-gamma’s voor, welgeteld vierenhalf jaar nadat ze op het IAA-salon in Hannover werden gelanceerd. DAF laat weten dat de voertuigen opnieuw minder verbruiken, 7% ditmaal, en dit voornamelijk dankzij drie types maatregelen: – een aantal aerodynamische verbeteringen (een nieuwe zonneklep, minder tussenruimte tussen de cabine en het chassis, nieuwe wielkasten) zouden goed zijn voor een besparing van 0.5% – nieuwe versies van de Paccar MX 11- en MX 13-motoren zijn met een nieuw verbrandingssysteem, een nieuwe motorrem (met een vermogen dat 20% hoger ligt) en een nieuwe turbo (voor de 13 liter-trucks) uitgerust. Het resultaat is een vermogensstijging van 20 pk (maar de krachtigste versie blijft onveranderd op 530 pk) en een toerental dat op kruissnelheid naar 1000 toeren/minuut is verlaagd (met een nieuwe eindaandrijving van 2.05:1). Het nieuwe EGR-systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen is lichter (- 50 kg) en neemt minder plaats in (- 40 %) en de trucks hebben een nieuwe achteras en een nieuwe Traxon-automaat (afkomstig van ZF). Dit alles leidt tot een verbruikswinst van 3% op de aandrijflijn, die de verschillende onderdelen via een gloednieuw bedieningsprogramma beter integreert. – het nieuwe verwarmings- en ventilatiesysteem optimaliseert het gebruik van de uitlaatwarmte en beperkt de nood aan stationair draaien, wat een geschatte verbruikswinst van 1.5% oplevert. – het voertuiggewicht verlaagt met 100 kg op een 4×2-trekker en met 130 kg op een 6×2 met voorloopas. Het interieur is luxueuzer ingericht en centraal op het dashboard vinden we een groter kleurenscherm terug. Enregistrer

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo